Digiturvalisuse mäng, mida saavad kooli vanemad õpilased noorematega vahetundides läbi viia nii koolimajas sees kui õues.

Sobilik vanus: 7-9a õpilased
Ajakulu: 10-15 minutit
Eesmärk on õpetada digiturvalisuse põhitõdesid.

Ettevalmistus:

  • Selgita lastele, et internetis navigeerimine on nagu laevaga merel seilamine – tuleb vältida karisid (ohte) ja jõuda turvaliselt sihtkohta.
  • Määra rollid: üks laps on Majakas (annab turvalisi nõuandeid), teine on Laev (otsib teed), ülejäänud on Karid (esindavad ohte).

Mängujuhised:

Laeval seotakse silmad kinni ja ta liigub ruumis heli järgi (majakas teeb “piip-piip”). Karid teevad häält, kui laev neile liiga lähedale jõuab ja selgitavad, millise digiohuga tegemist on (nt “Ma olen nõrk parool – ära mind kasuta!”). Majakas juhendab laeva, annab vajadusel nõu.

Digiohtude nimekiri Karidele

  • “Ma olen reklaam, mis lubab tasuta kingitust. Ära klõpsa minu peale!”
  • “Ma olen võõras inimene, kes küsib su aadressi. Ära ütle seda!”
  • “Ma olen sõnum võõralt. Ära ava mind!”
  • “Ma olen link, mida sa ei tunne. Ära klõpsa minu peale!”
  • “Ma olen pilt, mida sa jagad ilma luba küsimata. Ära postita mind!”
  • “Ma olen valeinfo – ära usu mind!”
  • “Ma olen mäng, mille mängimiseks pole vanema luba – ära mängi mind!”
  • “Ma olen kahtlane äpp – ära laadi mind alla!”
  • “Ma olen kommentaar, mis kiusab teisi – ära kirjuta mind!”
  • “Ma olen sõber, kes küsib su parooli – ära ütle seda isegi mulle!”
  • “Ma olen tundmatu fail – ära laadi mind alla!”
  • “Ma olen link, mis lubab sulle raha – ära usu mind!”
  • “Ma olen võõras, kes ütleb, et tunneb su vanemaid – ära räägi minuga!”
  • “Ma olen pilt, mille panid internetti – ära unusta, et see jääb sinna igaveseks!”
  • “Ma olen vana parool, mida kõik juba teavad – uuenda mind!”
  • “Ma olen mäng, mis küsib su isiklikku infot – ära jaga seda!”
  • “Ma olen reklaam, mis ütleb, et oled midagi võitnud – ära usu mind!”
  • Kui laev jõuab majakani, vahetage rolle, et kõik saaksid proovida olla nii laev, majakas kui ka kari.

Vajalikud vahendid

Prinditud digiohtude kaardid karidele ja silmaside laevale

*Kohandus mängust “Majakas”, mis pärineb Pere ja Kodu raamatust „100 mängu lapsega“ (AS Ajakirjade Kirjastus, 2003)

Rohkem digipädevusi arendavaid vahetunnimänge leiate meedia.ut.ee/vahetunnimangud

Küsimuste/ettepanekute korral kirjutage palun Inger Klesmentile (inger.klesment@ut.ee)