Haridus- ja teadusministeeriumi eestvedamisel on kehaline kasvatus uuenemas liikumisõpetuseks – õppeaineks, millega süsteemselt toetada terve ja liikuva inimese kujunemist.

Liikumisõpetuse ainekava sihiks on, et õpilastest kujuneksid ennastjuhtivad liikumisharrastajad, kes oskavad ja tahavad teha tervist toetavaid igapäevaseid valikuid.

Uuringud on näidanud, et liikumisharjumuse loomine noores eas loob aluse aktiivseks eluviisiks ka täiskasvanuna. Nii on liikumisõpetusega võimalik mõjutada rahvatervist. Eesmärk, et õpilane saaks koolist kaasa motivatsiooni liikuda, oskused ja teadmised liikumiseks ja mitmekülgsed kogemused erinevate liikumisvõimaluste kohta, on õppeaines seetõttu kesksel kohal.

Hea kehalise kasvatuse õpetaja, liikumisõpetuse leheküljelt leiad ülevaate liikumisõpetuse uuendustest, päris praktilisi abivahendeid, juhendvideod, ülevaatlikke postreid ja palju muud kasulikku – et sul oleks liikumisõpetusega oma koolis algust tehes piisavalt tuge.

LIIKUMISÕPETUS – MITMEKÜLGSED OSKUSED KOGU ELUKS, ET TUNDA LIIKUMISEST RÕÕMU

Liikumisõpetus toetab õpilase kujunemist, kellel on:

  • mitmekülgsed liikumisoskused ja -kogemused;
  • oskused oma kehalisi võimeid arendada;
  • harjumus regulaarselt liikuda, et hoida ja tugevdada tervist;
  • oskus tajuda ennast kultuuri kandja ja mõjutajana;
  • oskused lõdvestuda, taastuda ja keskenduda;
  • rõõm ja positiivne kogemus liikumisest.

Milles liikumisõpetus seisneb?

Liikumisõpetuse valdkonnad

Õppeaine õpitulemusi avatakse viie valdkonna kaudu:

  1. liikumisoskused;
  2. tervis ja kehalised võimed;
  3. kehaline aktiivsus;
  4. liikumine ja kultuur;
  5. vaimne ja kehaline tasakaal.

Liikumisõpetuse valdkondade ja õpitulemuste postri leiad SIIT! Selle saad trükkida välja A0 formaadis.

Liikumisõpetuse eesmärgid ja ringse valdkondade joonise saad trükkida A1 formaadis SIIT!

1. valdkond – liikumisoskused

Võimalus õppida uusi oskusi ja põnevaid mänge vahetundide ja vaba aja veetmiseks.

Antsla Gümnaasiumi õpilased õppisid tunnis selgeks tänavareketi reeglid ja mängivad seda nüüd vahetunnis kooli õuealal.

Et õpilased saaksid arendada linnas liiklemise ja rattaga sõitmise oskusi, rajati Tallinna Laagna Gümnaasiumisse rattapark.

MILLISED UUSI VAHETUNNI- JA VABA AJA MÄNGE SAAB MÄNGIDA SINU KOOLIS?

Liikumisoskuste kohta illustreeriva postri leiad SIIT! Lae poster alla, lase A1 formaadis välja trükkida ning kasuta näiteks võimlaseinal.

Liikumisoskuste postrid on allalaetavad siin:
Vahendi käsitsemisoskused
Edasiliikumisoskused
Kehakontrollioskused asendites ja liikumisel
Vahendil liikumisoskused

2. valdkond – tervis ja kehalised võimed

Teadmised ja oskused kogu eluks, mille abil arendada kehalisi võimeid nagu vastupidavus, jõud, painduvus, osavus, kiirus, tasakaal, ja koordinatsioon.

Tartu Forseliuse Kooli III kooliastme poisid esitasid üksteisele väljakutse.

Tallinna 32. Keskkooli õpilaste hulgas on populaarne koolis asuv jõusaal, mida nad saavad kasutada iseseisvalt või õpetaja juhendamisel.

MILLISTES KOHTADES SINU KOOLIS SAAVAD ÕPILASED ARENDADA KEHALISI VÕIMEID?

Tervise ja kehaliste võimete kohta leiad illustreeriva postri SIIT!
Lae poster alla, prindi see nt A1 paberile ning kasuta näiteks võimla seinal.

20m vastupidavusjooksu helifail (piiksujooks)

3. valdkond – kehaline aktiivsus

Kuidas olla aktiivne vähemalt tund aega päevas? Kuidas ma saan planeerida liikumist ja treeningut igasse päeva? Millise koormusega peaksin liikuma, et tugevdada oma tervist? Liikumisõpetus toetab nende teadmiste ja oskuste kujunemist.

Tartu Forseliuse Kooli õpilased orienteerumas Seiklushundi päevakul.

Tartu Kesklinna Kooli õpilane Mattias sõidab hea meelega tõukerattaga kooli, et iga päev piisavalt liikuda.

KUIDAS TOETAB SINU KOOL ÕPILASTE AKTIIVSET KOOLITEED?

Kehalise aktiivsuse kohta leiad illustreeriva postri SIIT!
Lae poster alla, prindi julgelt see A1 formaadis ning kasuta näiteks võimla seinal.

4. valdkond – liikumine ja kultuur

Kuidas on iga noor kultuuri kandjaks ja mõjutajaks?

  • eneseväljenduse kaudu – näiteks liikudes või tantsides, olgu üksi või kaaslastega.
  • osalemise kaudu liikumis-, spordi- ja tantsuüritustel mitmesugustes rollides: pealtvaatajana, osalejana või vabatahtlikuna;
  • loomise kaudu – mõeldes ise välja mänge, tantse, üritusi;
  • looduse kogemise kaudu.

Noored vabatahtlikuna abis spordiüritusel.

KUIDAS SINU KOOLI NOORED LÖÖVAD KAASA LIIKUMISTEGEVUSTE KORRALDAMISEL?

Liikumise ja kultuuri kohta leiad illustreeriva postri SIIT!
Lae fail alla, lase trükkida A1 paberile ning kasuta postrina näiteks võimla seinal.

5. valdkond – vaimne ja kehaline tasakaal

Liikumisõpetuse tunnist saavad õpilased kaasa harjutused ja oskused, mille abil lõdvestuda, rahuneda ja keskenduda.

Proovi õpilastega mängu “Rahunemisring”
Asend: mängijad on ringselt paarides, üks lamab kõhuli, teine teeb liigutusi tema seljal, õpilased loevad õpetajaga koos salmi:

Mul on hellad käed – peopesad vastu selga
küll sa seda näed.
Pika pai sul teen – pikad paid üle selja mitu korda
rahuneb su meel.
Sõbraks mulle oled – peopesad vastu selga ringitamine
läinud hirm ja kole.
Mudin, sudin, mudin, sudin – kerged näpistused seljal
ja siis uue juurde vudin. – läheb uue mängija juurde.

Vaimse ja kehalise tasakaalu kohta leiad illustreeriva postri SIIT!
Lae poster alla, lase trükkida A1 formaadis ning kasuta näiteks võimlaseinal.

Tahad õpetajana pisut rohkem tuge, et asuda tundides rakendama vaimse ja kehalise tasakaalu valdkonda?

Oleme siia kogunud nii mänge, tegevuste kirjeldusi, juhendvideoid kui muid abistavad juhised.

Lõõgastavad mängud ja puudutustegevused
  1. Selja, näo, varvaste mudimine ja “autopesula” mäng:

2. Lõõgastavate mängude kogumik (sisaldab mänge lasteaiast gümnaasiumini)

3. video Shindo venitustega;

4. Ashtanga jooga – Ashtanga joogatunni juhendatud video (40minutine), sissejuhatuse Ashtanga joogasse,

hingamisjuhendi, harjutused ja asendid ning muu leiad TÜ liikumislabori Youtube’st:

DOKUMENDID JA ABIMATERJALID