Kooli traditsiooniline eesmärk on olnud pakkuda akadeemilise hariduse omandamise võimalust – seetõttu on suurem osa senistest kooliruumidest mõistetavalt loonud võimalusi istuvateks tegevusteks. Samas on muutunud meid ümbritsev keskkond nii, et oleme jõudnud istuvasse ajastusse ning laste vähene liikumine on saanud tõsiseks väljakutseks ka haridusasutustele. Ruumi targa kujundamise abil saab luua keskkonna, mis sobib suurepäraselt nii õppimiseks kui liikumiseks. See eeldab paiku, mis stimuleerivad, panevad liikuma ja mõtlema teistmoodi kui intellektuaalne pingutus koolitunnis – panevad proovile ja pingutama sageli ise seda märkamatagi. Samuti eeldab see paiku, kus lobiseda, naerda, mängida või koos (kooli)töid teha.
MIKS on aktiivsust toetav kooliruum kasulik?
- – aitab eemalduda vaimse töö tekitatud pingest
- – aitab puhata ja taastada tähelepanuvõimet
- – aitab luua ja hoida kaaslastega suhteid
- – suurendab päevast liikumisaktiivsust
- – vähendab istuvat aega
MIDA kujutab endast aktiivne kooliõu?
Kooliõu on mitmekesine läbimõeldud õueala kooli ümber. See ei ole ei ainult jalgpalliväljak või autoparkla, vaid erinevaid tegevusi pakkuv kogukondlik õueruum. Kooliõue saabuja võib sulanduda aktiivsesse tegevusse või panna oma leidlikkuse proovile põnevatel rajatistel. Kooliõu on koht, mis ergutab liikuma ja pakub tegevusi nii spordist huvitatutele kui mängijatele ja ajaveetjatele.
koolihoovi-meelespea_nov_a3Lae alla pdf formaadis A3 plakat “Kuidas kujundada liikuma kutsuvat koolihoovi?“
Rattasõbralik kool
Iga koolimaja juures peaks olema võimalusel vihma eest varikatusega kaitstud rattaparkla. See peaks paiknema mugavalt sissepääsu lähedal, et end meelde tuletada ja kutsuda kogu kooliperet rattaga liiklema. Rattamajast võib teha ka disainiülesande õpilastele või kujundada see koos arhitektuuritudengitega.
Pildid: Tartu Kesklinna Kool, Tartu Forseliuse Kool
Liikumisrada ja tegevuskeskus
Liikumisraja loomine on hea võimalus kaasata õpilasi nii kavandamisse kui ka ehitustöödesse. Tegevuskeskusena võivad õpilased tööõpetuse tunnis ehitada näiteks lauatenniselaua. Liikumisrada peaks pakkuma tegevusi eri vanustes ja erinevate oskutega õpilastele.
Pildid: Tallinna Kuristiku Gümnaasium, Erakogu
Asfaltplatsid
Kooli juures olevad asfaldiga kaetud alad saavad olla palju enamat kui tühjad väljakud või autode parkimisplatsid. Asfaldi peale on võimalik joonistada nii erinevaid vahetunnimänge kui ka keksukaste.
Pildid: Nõo Põhikool, Mustamäe Reaalgümnaasium
Kohad loovuseks
Põnevaks väljakutseks võivad olla künklikud väljakud ja ebastandardsed väravad, mis võivad anda võimaluse justkui tuttavaks, aga siiski päris uueks mänguks. Uudne vaatenurk – lamedale katusepinnale võib rajada palliplatsi või projekteerida koolimaja katus meie põhjamaisele kliimale sobivalt kelgumäeks.
Pildid: Audentese Erakool, Vääna-Jõesuu Kool
Ideid loodusest ja kooliaed
Kännud ja puupalgid võivad luua äärmiselt vahva ja põneva mänguplatsi, mis on loodussõbralik ja vaheldusrikas. Niiviisi saab iga mõne aja tagant mänguplatsi ka ümber paigutada. Väike aed on võimalus mitmekesistada kooli väliruumi, kutsub regulaarsele tegevusele värskes õhus ja pakub naudingut kõigile meeltele.
Pildid: Tartu Kesklinna Kool, Tartumaa Tervisespordikeskus
Kuula ka Tartu koolihoovide audiogiide, kus jutustavad nii koolijuhid kui õpilased ja teised kasutajad:
Puude kahjustamine ja ohutus
Kui paigaldate koolihoovi madalseiklusraja, tasakaalulindi või mõne muu puude külge kinnitatava rajatise, siis on edaspidi vaja puude käekäiku jälgida ja neid hooldada.
Milles see seisneb:
- puude ja kinnituste ülevaatamine – vaadake üle tüve juurdekasv, kontrollige, kas suuremad oksad on ära kuivanud, milline on puu kooreosa seisukord kinnituste all;
- vajadusel kinnituste kohendamine või ümberasetamine;
- vajadusel raja ümbertõstmine.
Mida kujutab endast aktiivne koolimaja?
Liikuma kutsuv koolimaja pakub nii aktiivse kui ka rahulikuma tegutsemise võimalusi erinevates koolimaja osades.
Õpperuum
Mitmetes koolimajades leiab avatud ruume, kus seinu ja mööblit on võimalik liigendada ja ümber tõsta. Kuidas võtta aga parim vana planeeringuga koolimajadest?
– Paku erinevaid istumise valikuid
– seisulaua taga töötamist või võimalust asendada tool palliga.
– Vii arutelud läbi ringis või hoopis põrandal istudes, kust on ka hea vahel püsti tõusta ja paar harjutust teha.
– Võimalusel vii mõned õpitegevused õue.
Pildid: Tartu Erakool, Konguta Kool
Koridor
Koridor on hea näide ruumi kõnekusest – tühi ruum on peaaegu ilmselge väljakutse joosta, otsast otsani. Kui tormamist ei saa lubada, tuleb leida muid tegevusi. Koridori sobivad hästi kõõlumised, turnimised, pugemised, rippumised, tasakaalu hoidmised ning muud väikest pinda nõudvad pingutused ja lõõgastused.
Pildid: Antsla Gümnaasium, Tartu Forseliuse Kool
Fuajee
Fuajee on enamasti avar ruum, mida saab kasutada liikumistegevusteks. Näiteks võib sinna panna lauatenniselaua või lauajalgpalli, nagu seda on tehtud mitmetes Eesti koolides. Avar ruum võimaldab ka viia läbi erinevaid mänge või tantsuharjutusi, mis just vajavadki suurt vaba ruumi.
Pildid: Antsla Gümnaasium, Tartu Erakool
Rändavad ja vabad vahendid
Rändavad objektid on kõige vahvamad ja vabamad liikumis- ja mänguvõimalused üldse. Rändav objekt võib olla pink, puupakk või pehme tumba. Mööbel või igasugune loodusobjekt või spordivahend võib niiviisi muutuda mänguelemendiks, kuhu otsa saab ronida, hüpata ühelt teisele, paigutada ümber, moodustamaks seiklusrada.
Pildid: Võru Kreutzwaldi Gümnaasium, Konguta Kool
Seinad
Seinapinda on võimalik kasutada nii ronimisvõimaluste loomiseks kui erinevate märgiste ja harjutuste kleepimiseks. Seega võib seina kasutades luua kooli näiteks liikumisraja, mille seintel asuvad „kontrollpunktid“ suunavad õpilast tegema üht või teist laadi kehaliselt aktiivset tegevust.
Pildid: Tartu Erakool, Tartu Tamme Kool
Trepid
Lisaks funktsionaalsusele pakuvad trepid võimalust ka õppimiseks. Trepi kõrval paiknev ronimisnõlv pakub põnevust nii ronijaile kui ka pealtvaatajaile ning tüütuna tunduvale igapäevasele treppidest käimisele tekib lihtne ja seikluslik alternatiiv. Treppide laiadele astmetele lisatud puidust plokid lisavad istumiseks mugava kõrguse ja tekitavad puhkeruumi. Trepid on ühed vahvamad liikumis- ja lausa treeninguobjektid. Treppidel võib teha peaaegu kõike, mängust spordini, ja trepiastmed võimaldavad lõputu arvu liikumis- ja treeningharjutusi.
Pildid: Antsla Gümnaasium, Eesti Filmimuuseum
Rippuv maailm
Laed annavad suurepärase võimaluse kõrgustesse pürgida ja ruumi teise pilguga vaadata. Köiemets võib olla ka põnev mängupaik peituseks või kulliks. Muidugi tuleb siinkohal olla ohutu.
Pildid: Vääna-Jõesuu Kool, Erakogu
Õpetajate tööruum
Õpetajate tööruumide kujundamisel võib võtta eeskuju moodsatest kontoripindadest. Istumiseks võib olla näiteks pall või kasutusele võib võtta püstiseisulauad. Ka õpetajate tööruumis võib võtta kasutusele rändavad objektid, pingid, tumbad jne, mis sobivad nii istumiseks, lihtsaks asukoha vahetamiseks kui hoopistükkis treenimiseks. Vabamalt mõeldes võib koosolekut ju pidada lausa kiikedel.
Soovitused
Kui soovime, et koolikeskkond motiveeriks lapsi ja noori liikuma, siis peaks see olema toetatud igakülgselt: ruumi füüsiliste võimaluste, selgelt kokkulepitud reeglite, täiskasvanute toetuse ja nõuannete näol. Oluline on kuulata laste ettepanekuid koolimaja ja -hoovi kujundamisel, luua turvaline keskkond ning võimalusi liikumiseks eri vanuses ning erinevate oskuste ja võimetega lastele.
Eesti Arhitektide Liidu materjalid kohalikele omavalitsustele ja koolidele: “Muutuv kooliruum. Eesti Arhitektide Liidu juhend tänapäevast õpikäsitust toetava koolikeskkonna kavandamiseks” (2019) ning “Koolimaja kutsub liikuma” (2016).