Miks õuesõpe on hea?
- õuesõpe annab hoogu lapse mitmekülgsele arengule, toetades peenmotoorikat, immuunsüsteemi, silmanägemist, kehalist aktiivsust ja suhtlusoskusi;
- õuesõpe aitab kaasa õpimotivatsioonile ja akadeemilistele tulemustele;
- erinevad õppeained muutuvad päriselu osaks.
Õpetajatele oleme pühendanud rea soovitusi, nippe ja õuesõppeks sobivaid aluspõhimõtteid, mille leiate teistelt alalehtedelt: lihtsad meetodid, mille abil muuta tavatund õuetunniks; I KA õpetajale, aineõpetajale ja liikumisõpetuse õpetajale suunatud soovitused.
Kuidas kool saab õpetajaid õuesõppega alustamisel toetada?
Õuesõppeks pole vaja koolihoovide suuri ümberkujundusi ega spetsiaalseid väliklasse, selleks ei pea sõitma ka metsikusse loodusse või ootama ilusaid suveilmu. Hea ettevalmistuse ning koolipoolse toega saab õuesõpet läbi viia peaaegu iga ilmaga ning peaaegu igal pool.
Õpetajate jaoks on suurimaks toeks see, kui nad ei jää oma tegemistes üksi – seega on kooli esimeseks ülesandeks koostöö soodustamine, ühiste ideede ja materjalide jagamine.
Eeskätt vajavad õpetajad põhimeetodeid, oskusi ja nippe, mis aitavad õuetunde planeerida ja läbi viia.
Siin on palju abi koolisisesest koostööst, näiteks õpikogukonna loomisest, kus õpetajad saavad oma kogemusi ja oskusi jagada. Kui koolis on kas Liikuma Kutsuva Kooli aktiivsete ainetundide koolitustel või teistel õuesõppe-seminaridel käinud õpetajaid, saavad nad üheskoos kolleege juhendada, kuidas õuesõppega alustada.
Ühe ainevaldkonna õpetajad saavad aga koos luua õues kasutatavaid töölehti, jagades ära tundide teemad ja vaadates üle, kes mida teeb ja mida oleks juurde vaja. Samas tasuks silmas pidada seda, et õuesõppe jaoks ei ole tihti vaja luua uusi materjale vaid pigem rahulikult kolleegidega planeeritavad tunnid läbi mõelda, kirjutusalused kaasa haarata ja õue minna!
Sellistel ajurünnakutel kogutud materjalidest saate soovi korral kokku panna oma kooli ideepanga.
Õuesõppe varustus
Trükkimiseks sobiva dokumendi õuesõppe varustuse nimekirjaga leiad siit.
Vahend | Näpunäiteid |
Pesulõksud ja/või magnetid Vahendid ülesannete kinnitamiseks. Tunnis liiguvad õpilased ühe ülesande juurest teise juurde, kirjutades vastused vihikusse või töölehele. Sellele järgneb nt grupiarutelu. | Ülesannete õueriputamiseks saate kuiva ilma korral kasutada kas magneteid ja metallposte või pesulõkse ja nööri. Pesulõksude puhul soovitame valida sellised, mille näpitsate siseküljed on kummist ja mis on seetõttu parema haakuvusega! |
Kilevahed Õuetunni töölehtede kuivana hoidmiseks ja nende kasutusaja pikendamiseks. | Valige kindlasti köidetavad kiletaskud, mille aukudest saab nööri läbi pista ning riputada neid kas puude, põõsaste, aialippide või elektripostide külge. Mida tugevamad kiletaskud valite, seda kauem peavad need vastu! Kiletaskute paksus võiks olla vähemalt 80 mikronit ja need on saadaval nii A5 kui A4 mõõdus. |
Kirjutusalused Kirjutamiseks vajalikud abivahend õpetajale ja õpilasele. Kasutatakse, kui lauapinda pole käepärast. | Kirjutusaluseid on kaubanduses saadaval nii metallist, plastist, puidust kui ka tugevast papist. Kõige kiirem ja lihtsam viis ise kirjutusalus valmistada on järgmine: Leia suurem kingakarp, lõika selle põhi välja ja kinnita tööleht pesulõksuga pappaluse külge. Kui soovid, et pesulõks korduval kasutamisel ära ei kaoks, kinnita lõks kahepoolse tugeva teibiga pappaluse ülemise serva külge. Sajuse ilmaga soovitame kasutada plastist või mõnest muust niiskuskindlast materjalist kirjutusaluseid. Kui soetate kirjutusalused kogu klassile või koolile, siis soovitame valida sellised, mis on madala ja väikese klambriga. Sellised mahuvad kenasti nii klassiriiulisse kui ka kasti, millega neid õue kaasa võtta. NB: õues tasub kirjutada hariliku pliiatsiga, sest see ei vea jahedama ilma puhulgi alt. |
Istumisalused Jaheda ja niiske ilma korral muutuvad toolidele ja pinkidele täiendust pakkuvad istumiskohad (kivid, poomid, trepiservad jne) istumiseks sobimatuks. Istumisalused on soodne võimalus seda muuta. | Valima peaks kindlasti sellise istumisaluse, mis on kokkuvolditav ega võta kotis palju ruumi ning hea tahtmise korral mahub otsapidi ka jopetaskusse. Istumisalused võiksid kuuluda iga õpilase tavapärasesse õpivahendite komplekti! Miks mitte kinkida sügisel igale 1. klassi astujale just teie kooli logoga istumisalus! Istumisaluse alternatiiviks on aga näiteks piknikutekid. Neid on hea kasutada nii rühmatöödeks kui ka õpipesadeks, kus iga teki juures on ootamas uus ülesanne (pesulõksuga teki külge kinnitatuna), mis ootab lahendamist. |
Z-toolid Z-toolid on kerged ja mugavalt kaasavõetavad tool-lauad, milles saavad kokku kirjutus- ja istumisaluse funktsioon. | Z-toolid võivad koolides olla ühiskasutatavad. Soovitame koolis sisse viia Z-toolide kasutusgraafiku, et kõik õpetajad, kes soovivad oma klassiga neid õuetunnis kasutada, seda ka teha saaks. NB: Sama töö teeb väga hästi ära ka istumisaluse ja kirjutusaluse kooskasutamine. Z-toolid ei pea kindlasti olema esimesed õuesõppevahendid, mida kooli soetada. |
Õuetahvlid Klassitahvel välitingimustes kasutamiseks. | Soovitame õuealale tekitada mitu statsionaarset kriiditahvlit, sest siis ei ole põhjust tahvleid koolimaja ja -hoovi vahet vedada. Suuri kriiditahvleid on saada kaubandusest, kuid neid on võimalik kiiresti ka ise valmistada, miks mitte kooli tööõpetuse õpetajat ja lapsevanemaid kaasates. Kui hooviservas on plankaed, võib osa sellest tahvlivärviga üle värvida ning sinna ongi juba võimalik kriidiga peale kirjutada. Kui kooli välissein on piisavalt sile, saab teha tahvli ka majaseinale. Tahvlipõhjana saab kasutada paksemat veekindlat vineerplaati, mille tahvlivärviga üle värvida ja kinnitada see sobivasse kohta. Kõige soodsama tahvli saab tekitada sekunditega – selleks on vaja leida vaid asfaltkattega ala. |
Päikesepurjed Hoiavad sademete ja liigse päikese eest. | Päikesepurjeid oleme näinud kohvikute terrasse varjutamas ning ka koduhoovides. Koolihoovides on neid seni kasutatud enamasti päikeselise kliimaga maades, kus on suurem oht saada kuumarabandust. Samas peavad päikesepurjed edukalt kinni ka sademeid. Meie kliimas võiksid päikesepurjed olla suureks abiks õuesõppetundide läbiviimisel ning soodsamaks lahenduseks kui välitelgid. Kõige lihtsam on päikesepurjeid kinnitada puude külge. Püüdke varjud kinnitada nii, et selle peale ei tekiks sademete kogumise kohti ning sinna alla saaks varjuda tugevama saju korral vähemalt ühe klassi jagu lapsi. |
Õuetoolide ja õuelaudade alternatiivid Koolihoovis õuesõppenurga rajamiseks | Kui soovite luua koolihoovis eraldatud alale õuesõppenurka, siis on paljudes riikides kasutatud esimeste lihtsate pinkidena näiteks suuremaid puupakke. Need võivad olla laiad ja madalad, et paigast liigutamine poleks lihtne. Samas saab neid kasutada ka rühmatöödel laudadena, kui põlvede alla panna istumisalus. Lisaks puupakkudele võib kaaluda ka suurte kandiliste põhupallide kasutamist toolide ja laudadena. Kaubaalused on samuti sellised tooted, mis ei maksa palju, kuid mida saab kasutada nii vahetundides, liikumisõpetuses kui õuesõppes. Kaubaaluseid on lihtne vanematel õpilastel vajadusel ka ümber paigutada kui soovite näiteks tekitada grupitööks laudu või pinke. Loovtöö raames võib mõni kaheksandik aga neile maalida peale toredad lauamängude põhjad (male, reis ümber maailma jne.) Vanad tühjad puidust kaablirullid võiks samuti taaskasutusse võtta. Neid on hea kasutada näiteks laudade asemel rühmatöö tegemise ajal. Ühe suurema kaablirulli ümber võib mahtuda isegi kuni 8 õpilast. Kaablirullid on tihti päris kõrged nii, et sobivad hästi seisulaudadeks aga kindlasti on ka madalamaid. |
Õuesõppetundideks tasub varuda ka selliseid abivahendeid:
- asfaldikriidid (kuival ajal asendamatud abivahendid igaks ainetunniks!);
- ilmastikukindlad erksavärvilised täringud (hea, kui oleksid pestavad, saate hiljem ka sees kasutada);
- rannapallid (eriti meeleolukas on kasutada rannapalli sügisestes tundides! Kui pallile kahepoolse teibiga õpilaspiletite taskud peale kleepida, saad asendamatu abimehe igaks tunniks. Pista taskutesse numbreid või tähti, sõnu või küsimusi, pilte või taimi!);
- väiksemad pallid (uuri, kas sinu kodukohale lähimas tennisehallis on jäänud vanu palle seisma. Taaskasutus hoiab kokku raha ja aega!);
- mitmevärvilised koonused (nendega saab tähistada õuealal õpipesasid või näiteks märkida ära õpilaste asukohad õppemängus. Samas saab koonuste alla kirjutada või kleepida taskud ja neisse küsimusi/ülesandeid peita;
- soovitused, miks ja kuidas erinevates õppeainetes tundi läbi viia munakarpide, papptaldrikute, purgikaante, pallide ja CD-plaatide abil, oleme koondanud alalehele lihtsad viisid, kuidas teha tavatunnist õuetund.