Sügisseminar on Liikuma Kutsuva Kooli võrgustiku suursündmus, kus kolme päeva vältel kohtuvad programmiga liitunud koolide esinejad kõikjalt Eestist. Seminaril kõlavad inspireerivad ettekanded ja toimub palju eripalgelisi töötubasid, samuti tunnustatakse Liikuma Kutsuva Kooli aasta tegijaid. Sügisseminar on hea võimalus teiste Liikuma Kutsuvate Koolide tiimidega kogemusi vahetada ja uusi ideid saada.

2021. aasta Liikuma Kutsuva Kooli sügisseminar kandis pealkirja „Lähme koos õue!“ ning toimus

8.-10. septembril Lõuna-Eestis Kääriku Spordikeskuses.

Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustiku juhi Maarja Kalma tänusõnad

Sügisseminari ajakava

Ajakava-koos-tootubadega

Töötubade tunniplaan

Tootubade-tunniplaanA3

Töötubade kirjeldused leiate allpool.

Liikuma Kutsuvaks Kooliks kujunemine

Tartu Erakooli ja Jüri Gümnaasiumi kogemustuba: koostööd loovad praktikad õpetajate kaasamisel – Nele Pilman, Jüri Gümnaasiumi arendusjuht ja Marjeta Venno, Tartu Erakooli ProTERA direktor
Kuidas viia koostöös ellu muudatusi ja kaasata erinevaid osapooli? Kuidas toimida, kui kõik kohe ei suju? Kogemusi jagavad Marjeta Venno koostöisest Tartu Erakoolist ja Nele Pilman õpikogukondlikust Jüri Gümnaasiumist.
Tartu Kivilinna Kooli kogemustuba: koolipäeva ülesehituse ümberkujundamine – Pille Saadjärv ja Küllike Pedaste, Tartu Kivilinna Kooli õppejuhid
Koolipäeva ülesehitusel ja õppekorraldusel on suur mõju sellele, kui palju liikumist mahub õpilaste koolipäeva. Tartu Kivilinna Kool on aasta aega kasutanud paaristundide ja pika vahetunniga õppekorraldust ja jagab oma kogemusi. 
Tallinna Järveotsa Gümnaasiumi kogemustuba: sotsiaalmeedia kasutamine koolipere kaasamisel – Liis-Grete Arro ja Raina Kaus, Tallinna Järveotsa Gümnaasiumi kehalise kasvatuse õpetajad
Kuidas jõuda sotsiaalmeedia kaudu oma õpilasteni? Järveotsa Gümnaasium on loonud populaarse Instagrami konto, mis jagab kooliperega nii igapäevasemaid kui pidulikke hetki. Mil viisil nad hästi toimiva Instagramini jõudsid ja kuidas seda üleval peavad, saad teada sellest töötoast.
Muraste Kooli kogemustuba: kuidas luua toimiv Liikuma Kutsuva Kooli vunktiim? – Sigrid Tilk, Muraste Kooli LKK tiimijuht
Et saada Liikuma Kutsuvaks Kooliks nii ainetundides kui vahetundides, nii koolimajas, -õues kui kooliteel, on vaja tegusaid eestvedajaid, tarka sihtide seadmist ja hästi toimivat töödejaotust. Muraste Kooli liikumisõpetuse õpetaja ja LKK tiimijuht Sigrid Tilk tutvustab oma kooli näitel, kuidas edukalt rolle jaotada, lapsevanemaid kaasa haarata ning KENA ja tegevuskava kooli heaks päriselt tööle panna.
Vunki juurde koolide koostööle – koolijuhi eri! – Merike Kull ja Maarja Kalma, TÜ liikumislabor
Kindlasti olete mõelnud, et teie koolil võiks olla teekaaslaseks mõni teine Liikuma Kutsuv Kool. See töötuba pakub häid võimalusi mõttevahetuse pidamiseks teiste koolijuhtidega ning partnerkooli leidmiseks.
Vunki juurde koolide koostööle! – Merike Kull ja Marko Uibu, TÜ liikumislabor
Kindlasti olete mõelnud, et teie koolil võiks olla teekaaslaseks mõni teine Liikuma Kutsuv Kool. See töötuba pakub häid võimalusi uute tutvuste loomiseks ja partnerkooli leidmiseks.
Siseterviseradade õppetunnid – Alo Lõoke, SA Eesti Terviserajad juhataja
Mida pidada silmas siseterviseraja kavandamisel? Kuidas anda rajale vunki juurde, kui esimene vaimustus hakkab vaibuma?

Kuidas tuua juurde liikumist ainetundi

Digivahendite kasutamine õuesõppes – Gerttu Vaher, TÜ liikumislabor
Noortele meeldivad nutiseadmed ja internet. Täiskasvanutele aga meeldiks, kui noored hoopis rohkem õpiks ja liiguks. Kuidas teha nii, et kõik oleksid rahul? Siit töötoast võib leida sellele küsimusele nii mõnegi lahenduse.
Liikuma Kutsuva Kooli ainetunnimaterjalide kasutamine õuesõppes (I kooliaste) – Kaie Kubri, Tartu Erakooli õpetaja
Oleme Liikuma Kutsuvas Koolis välja töötanud materjalid, mida saab kasutada pea kõigis I KA tundides ja mis sobiksid hästi iga klassiõpetaja baasvarustusse. Töötoas tutvustatakse, kuidas Liikuma Kutsuva Kooli tähe- ja numbrikaarte rakendada õuesõppes.
Aktiivsed tegevused II kooliastme õuesõppetundidesse – Pille Eha, Koeru Keskkooli õpetaja
Kes ütles, et liikuvad ja lõbusad tegevused peaksid kuuluma ainult I kooliastmesse? Meie meelest kulub liikumisrõõm õppimise juures ka veidi vanematele õpilastele igati ära. Nõustud, aga ideid napib? Siit töötoast ehk leiad midagi uut ja huvitavat!
Terviseteemad aktiivses ainetunnis – Alice Haav
Ikka räägitakse meile, et liikumine on tervisele hea. Oleme täiesti nõus! Vähe räägitakse aga sellest, kuidas saaks terviseteemasid õpetada läbi liikumise. Liikudes terviseteemasid õppida tundub kohe eriti tervislik, eksju!?
Aktiivsete ainetundide materjalide meisterdamine – Paula Luks ja Margit Mägimets, TÜ liikumislabor
Tundub, et õpetajatel on alati kiire ja aega napib! Selles töötoas võtamegi aja maha – ei torma järgmist tundi andma, ei jookse koosolekule ega lahenda muresid, vaid hoopis meisterdame! Töötoast lahkudes on igal osalejal valmis meisterdatud liikuma kutsuv abivahend, mida kasutada erinevates ainetundides.
Kehalise kasvatuse mängud ainetunni võtmes – Leila Merilo ja Peeter Jõeloo, Tartu Forseliuse Kooli õpetajad
Mis saab siis, kui töötuba juhivad koos kehalise kasvatuse ning aineõpetaja? Üks lubas võtta kaasa toredad mängud ning teine erinevaid teemasid ainetundidest. Oleme isegi põnevil, mis saama hakkab!

Liikumisõpetus ja rõõm liikumisest

Liikumisõpetuse töötuba kehalise kasvatuse õpetajatele – Maret Pihu, TÜ liikumislabor, Sigrid Tilk, Muraste Kooli õpetaja ja Karin Vassil, Kostivere Põhikooli õpetaja
Vaba aja aktiivsust ja kehalise kirjaoskuse kujunemist toetav liikumisõpetus pakub uusi oskusi, põnevaid väljakutseid ja rõõmu liikumisest. Aga hetkel on liikumisõpetus Eestis alles välja kujunemas. Kuidas seda koolielus rakendada ja mis toetab õpetajat sellel teel? Töötoas tutvustame loodud õppematerjale ja õpetajate kogemusi liikumisõpetusest.
Põnevad harjutused ja mängud enda keharaskusega judo algõpetuse näitel – Edward Murel
Mida põnevat saab teha enda keharaskusega? Keerelda, pöörelda, õigesti kukkuda, sõbraga koos vigureid teha, tasakaalu hoida. Judo algõpetus pakub nende oskuste õppimiseks suurepäraseid võimalusi. Need oskused kuluvad ära nii igapäevaelus kui ka sportlikes tegevustes. Seda kõike saab proovida praktilises töötoas.
Lihtsad ja põnevad orienteerumismängud liikumisõpetuses ja teistes tundides – Piibe Tammemäe, Audentese Spordikool
Orienteerumismängud annavad hea võimaluse lõimida erinevate õppeainete teemasid liikumisega ja teha tunnist omamoodi seikluse, pakkudes õpilastele ka eluks vajalikku orienteerumisoskust. Praktiline töötuba on suunatud nii liikumisõpetuse kui ka ainetundide õpetajatele, et üheskoos läbi mängida tundidesse sobivad lihtsad orienteerumismängud.
Slackline´i ABC – tasakaal ja osavusharjutused tasakaaluliinil – Kristjan Kullamaa
Töötoas saad teada, millistest harjutustest võiks tasakaaluliinil alustada ning kuidas treenida turvaliselt. Töötuba arendab tasakaalu ja innustab katsetama! Tasakaaluliinil osavusharjutusi tehes omandatud oskused ei jää õpilastel soiku, sest slackline’i saab kasutada ka vahetundides ja vabal ajal.
Lihtsad reketimängud – Merli Aksen, Tähtvere Tenniseklubi
Reketimängud pakuvad emotsiooni ja liikumist, arendavad osavust ja reaktsiooni. Liikumisõpetuse tunnis reketimängu algoskuste õpetamine annab vunki juurde ka õpilaste vahetunni- ja vaba aja tegevustele. Kui õpetad koolis mõnd muud ainet, tule töötuppa niisama mängima – saad kaasa uue kogemuse ja võib-olla ka innustust iseseisvalt või koos kolleegidega edasi mängida.
Taasavasta liikumine – Asko Külmsaar, Movement Tallinn
Movementi treeningutel kohtuvad mängulisel moel klassikaline võimlemine, pallimängud, jooga, akrobaatika, moderntants ja kahevõitlus: erinevad tegevused, mida kõiki ühendab liikumine. Mitmekesist liikumist ja eri väljakutseid pakkuv töötuba on jõukohane kõigile.
Tants igapäevaelus – Külli Hansen
Kohalolu, keha tunnetus, loomingulisus, tants ja igapäevaelu – kuidas need omavahel seotud on? Tantsuoskus selles töötoas pole vajalik. Tule, koge, tunneta, vaata.
Selg liikuvaks – Kadri Vernik, Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
Tänapäeva elutempo ja mugavused on meie kehad pannud sundasenditesse ja paljudele toonud kaasa seljavalu. Selles töötoas saad praktilised teadmised ja oskused, mida kasutada seljavaluga toimetulekul, selle ennetamisel ning selja liikuvuse arendamisel.
Meeskonnamängud – Eli Sukles
Kuidas muuta tugevamaks oma kooli õpetajate meeskonnatunnet, aidata kaasa tiimitööle ja teha seda kõike meeleolukal viisil? Töötoas saab läbi proovida erinevaid meeskonnamänge, mis just nendeks eesmärkideks sobivad.
SUP ehk aerusurf – kooli ja iseendale – Markel Pärnsalu, Aerulaud OÜ
SUP ehk aerusurf on Hawaiilt pärit veespordiala, mis on ka Eestis muutumas üha populaarsemaks. Töötoas räägitakse üle ohutusnõuded ning tehakse mõned eelharjutused, et siis vee peale “suppama” minna. Töötuba sobib nii enda oskuste täiendamiseks, uute põnevate kogemuste saamiseks, kui ka kooli liikumisõpetusse või ühisesse ettevõtmisse klassi või kollektiiviga. Kindlasti pane töötuppa selga ujumisriided ning võta kaasa rätik.
Airtrack ehk õhkrada – Reigo Värava ja Mart Joalaid
Kas tead, milline näeb välja õhkraja treening ning milliseid harjutusi seal teha saab? Kui ei, siis see töötuba on just sinule! Arendame koos kehatunnetust, õpime tundma keha põrget ja maandumist. Õhkraja abil saab koolis õpetada erinevaid kehakontrollioskusi, kuid seda kasutatakse ka juba kodudes ja erinevatel treeningutel.

Meenutus 2020. aasta sügisseminarist

2020. aastal toimunud sügisseminari programmi ja töötoad leiate siit.