Liikuma Kutsuva Kooli sügisseminar 2022 toimus 15.–16. novembril Tartus.

Sügisseminar on Liikuma Kutsuvate Koolide iga-aastane suursündmus, mis toob kokku omavalitsuste esindajad, koolijuhid, õppejuhid, õpetajad ning liikumisentusiastid üle Eesti. Sügisseminar on hea võimalus teiste Liikuma Kutsuvate Koolide tiimidega kogemusi vahetada ja uusi ideid saada.

Kahe päeva vältel oli võimalik kuulata põnevaid ettekandeid ja teiste koolide kogemusi, osaleda töötubades, külastada Tartu linna Liikuma Kutsuvaid Koole ja avatud koolihoove ning tutvuda messialal toodete ja teenustega, mis liikumisaktiivsust toetavad. Esmakordselt toimusid sügisseminari raames koolikülastused ja postersessioon Liikuma Kutsuva Kooli vapi pälvinud koolidelt.

Sügisseminari ajakava

Sügisseminari programm:

  • 15. november 10.00–17.30 töötoad, ettekanded ja mess Eesti Rahva Muuseumis
  • 15. november 19.00–23.00 õhtune programm Aparaaditehases lokaalis „Kolm Tilli“
  • 16. november 9.00–12.30 koolikülastused
Ajakava-koos-tootubadega_3.11

PDF formaadis ajakava allalaadimiseks.

Töötubade valik ja kirjeldused

Sügisseminari keskmes oli võimalus osaleda erinevates töötubades. Programmist leidsid huvipakkuvaid teemakäsitlusi nii omavalitsuse esindajad, koolijuhid, õppejuhid, õpetajad kui tiimi eestvedajad Liikuma Kutsuvatest Koolidest.

Liikuma Kutsuv Kool ja kohalik omavalitsus

Kuidas saab kohalik omavalitsus toetada liikuma kutsuvat mõtteviisi?
Age Tamm ja Madis Annus, Tallinna Haridusamet; Karin Pihl, Tartu Linnavalitsus ja Siiri Kohver, Rakvere Vallavalitsus
Liikuma kutsuva mõtteviisi toetamiseks koolides saavad omavalitsused nii mõndagi ära teha, näiteks korraldada liikumisele pühendatud teema-aasta, luua võimalus taotleda koolikeskkonna kohandamiseks rahastust, toetada igal aastal varustuse soetamist, korraldada piirkondlikke liikumist toetavaid koolitusi, koolide kohtumisi ja kogemusseminare. Oma tegemisi tutvustavad ja kogemusi jagavad kolme omavalitsuse esindajad.
Liikumisõpetus ja KOV – kuidas koolipidaja saab toetada liikumisõpetust
Pille Liblik, Haridusministeerium; Madis Annus, Tallinna Haridusamet; Liina Teesalu ja Sigrid Tilk, Muraste Kool
Kehalise kasvatuse ainekava uueneb liikumisõpetuseks, mille eesmärk on, et iga õpilane saaks huvi ja oskused iseseisvast liikumiseks ja tunneks liikumisest rõõmu. Uue ainekava elluviimiseks vajavad õpetajad ja koolid KOVide tuge, näiteks täiendkoolituste või spordivahendite kujul. Riigi, omavalitsuse ja kooli vaade muutustele.
Jala või rattaga kooli? Koolid, KOVid ja kodanikualgatused aktiivset kooliteed katsetamas
Tormi Tabor, algatusest Kooliratas; Heidi Kiuru, Tartu Karlova Kooli juht projekti ajal ja Aksel Part, liikuvusekspert
Jala või rattaga koolis käimine on kasulik nii lapse tervisele, iseseisvusele, suhetele kui õppimisele, võtab liiklusest autosid vähemaks ja teeb õhu puhtamaks. Aktiivset kooliteed aga ei toeta meie autokeskne väliruum ega kiire elutempo. Mida kooli ja KOVi koostöös ning kodanikualgatuse korras teha saab, et seda olukorda muuta?
Liikuma kutsuv koolihoov: hea lahendus nii koolile, kogukonnale kui omavalitsusele
Anna-Liisa Unt, Tartu Linnavalitsus; Piret Siivelt, Tabivere Põhikool ja Leene Korp, TÜ liikumislabor
Mängu, loovust, sporti ja suhtlust toetavad koolihoovid annavad õpilastele võimaluse veeta aktiivselt nii koolipäeva kui vaba aega. Kui hoovid on kujundatud mitmekesiselt, sobivad need ajaveetmiseks ka teistele kohalikele, muutudes kogukonna liikumistaristu osaks. Millele koolihoovi kujundades tähelepanu pöörata? Avame teemat nii koolide kui omavalitsuse vaatenurgast. Toome näiteid hästi toimivatest koolihoovidest.

Liikuma Kutsuvaks Kooliks kujunemine

POSTERSESSIOON: Liikuma Kutsuva Kooli vapi pälvinud koolid sügisseminaril
Sel aastal pälvisid 38 kooli Liikuma Kutsuva Kooli vapi. Sügisseminari postrisessioonil saate hea ülevaate meie koolide mitmekesistest tegevustest ja rõhuasetustest, samuti kohtate tõeliselt säravaid eestvedajaid üle Eesti.
Kust saada raha ja kuidas luua nappide vahenditega koolis liikuma kutsuv keskkond?
Mariliis Oder, Kohtla-Nõmme Kool ja Ravo Vaga, Tallinna Järveotsa Gümnaasium
Millistel leidlikel viisidel on koolid aktiivsete vahetundide jaoks mängu- ja spordivahendeid soetanud või koolikeskkonda kohandanud? Kas lisaks koolipidaja rahastusele on võimalik veel vahendeid saada? Kogemusi jagatakse projektikonkurssidel osalemisest, lapsevanemate ja õpilaste kaasamisest ja koostööst spordiklubidega.
Lapsevanemate kaasamise head näited
Liina Teesalu, Muraste Kool; Reet Türkson ja Kersti Vilson, Tartu Kesklinna Kool
Kogukondlik mõtteviis võib hästi toimida nii väikses maakoolis kui suuremas linnakoolis. Mida on koolil heast koostööst lapsevanematega võita ning millised võiksid olla esimesed sammud lapsevanemate paremaks kaasamiseks?
Kooli päevakava korraldamise võimalused ja müüdid
Päivi Märjamaa ja Riin Massur, Puhja Kool ja Kristi Mumm, Tartu Forseliuse Kool
Kooli päevakava ümber on endiselt palju müüte. Näiteks kas seadusandlus ikka lubab alternatiive 45-minutistele tundidele ja 10-minutistele vahetundidele? Kuidas vedada koolipäevaga välja, kui tunnid algavad hiljem kui 8.00? Samas näeme, et uutel päevakava mudelitel on potentsiaali muuta õpilaste koolipäevad liikuvamaks. Töötoas avatakse kahe kooli uuenduslikku päevakava loomise tagamaid ja tulemusi.
Kuidas huviringide süsteem toetab koolirõõmu ja liikumisaktiivsust
Mari-Liis Sults, Tallinna Kunstigümnaasium ja Kerttu Mölder-Jevdokimov, Tallinna Südalinna Kool
Liikumist saab koolipäeva tuua ka huvitunde tunniplaani lõimides. Milliseid huvitunde Liikuma Kutsuvates Koolides korraldatakse ja kuidas päevakavas nende jaoks aega leitakse?
Koolijuhi roll oma tiimi toetamisel teekonnal Liikuma Kutsuvaks Kooliks
Rein Uusmaa, LõunaTERA ja Katrin Martinfeld, Antsla Gümnaasium
See töötuba on koolijuhilt koolijuhile. Siin on võimalus vahetada kogemusi ja ideid, kuidas toetada oma tiimi ja aidata koolil kujuneda Liikuma Kutsuvaks Kooliks? Eriti oodatud on Liikuma Kutsuva Kooli teekonna alguses olevate koolide juhid.
Nutivaba kool ja ekraanivabad vahetunnid
Jana Tiits, Lüllemäe Põhikool ja Maria Toom, Gustav Adolfi Gümnaasium
Vaid iga viies Eesti laps on ekraani ees vähem kui kaks tundi päevas. Oma panuse annavad ka ekraani ees veedetud vahetunnid. Kas kool saab seda muuta? Kuidas korraldada ja sisustada ekraanivabu vahetunde? Kuidas lapsevanemad nõusse saada?
Kooliolümpiamängud – spordipidu kogu koolile
Reele Remmelkoor, Eesti Olümpiaakadeemia ja Leelo Paju, Läänemaa Ühisgümnaasium
Kuidas korraldada õpilaste ja õpetajate liikumisaktiivsust toetavaid ja kogu kooliperet liitvaid kooliolümpiamänge? Töötoas tutvustame Eesti Olümpiaakadeemia väljatöötatud kooliolümpiamängude ideed ja projektikonkursi toetusvõimalusi, jagame korraldamise praktilisi kogemusi ning mängime läbi neli kooliolümpiamängude näidis-spordiala.

Põnev teadus

Värskeid liikumisuuringute andmeid Eestist ning kuidas oma koolis liikumisuuringut läbi viia
Evelin Mäestu ja Eva-Maria Riso, TÜ liikumislabor
Anname ülevaate hinnetest Eesti laste ja noorte liikumisaktiivsusele ning seda mõjutavatele teguritele. Töötoa teises pooles räägime aga, kuidas õpilased loovtöö raames liikumise valdkonda oma koolis uurida saavad – mis metoodikaid võiks kasutada, kuidas ja mida küsida.
Õuevahetunnid ja koolihoov: Eesti ja Norra uuringud ning kogemused
Eirini Pardali, University of South-Eastern Norway ja Getter Marie Lemberg, Tartu Ülikool
Töötoas vahendame värskeid uuringuid liikuma kutsuvate koolihoovide teemal. Millised on Eesti ja Norra koolide aktiivsete ainetundide ja vahetundide erinevused ja sarnasused? Millised on õpilaste soovid ja ootused koolihoovidele? Kuidas suhtuvad õpetajad õuevahetundidesse? NB! Töötuba toimub inglise keeles.
Testi oma kehalisi võimeid!
Eva-Maria Riso, Tartu Ülikooli liikumislabor
Tutvustame lihtsamaid jõu, painduvuse ja vastupidavuse mõõtmise teste, mida koolides käepäraste vahenditega hõlpsasti läbi viia. Saate teada, milline on teie kaelapiirkonna liikuvus, kämbla jõud, samuti anname hinnangu rühile ja võrdluse ealiste soovitustega.

Aktiivsed vahetunnid

Õpilaste kaasamise head näited
Tanel Laudma, Kohtla-Järve Gümnaasium ja Piret Arula, Tartu Kivilinna Kool
Õpilaste endi sisustatud vahetunnid on lisaväärtus koolile! Kuidas nende loovus lendu lasta? Tule ja saa teada, mida vahvat annab koostöös õpilastega aktiivsete vahetundide raames luua ja ellu viia.
Vahetunni süsteemsus ja mängujuhid
Reene Tammearu, Pärnu Kuninga Tänava Põhikool; Antsla Gümnaasiumi mängujuhid Elena Kannimäe ja Helena Kriibi, huvijuht Kristina Kiidron
Mänguvahetunnid on õpilaste lemmikud, aga nende kestmiseks on vaja head süsteemi ja kooli tuge. Kuidas mänguvahetunde luua ja kuidas neid elus hoida? Oma kogemusi jagavad nii mängujuhtide mentorid kui õpilastest mängujuhid ise.
Vahetunnimängude parimad palad
Tiina Lauri ja Heliise Riisaar, Elva Gümnaasium
Kui vahetunni läbiviimiseks on ideed otsa saanud või tahaksid hoopis õues mänge mängida, siis see töötuba on sulle! Osalejad saavad vahetunnimängude parimaid palasid ise järele proovida.

Kuidas tuua juurde liikumist ainetundi

Aktiivsed ainetunnid III kooliastmes – kas võimalik või võimatu?
Evelyn Eensoo, Virve Vend ja Maris Pukk, Puhja Kool
Kuidas ja kas üldse on võimalik panna III kooliastme õpilasi ainetunnis liikuma? Millised meetodid motiveerivad vanemaid õpilasi õppima? Kust saada praktilisi näiteid eri õppeainetest? Teada saamiseks pead ise kohale tulema!
Aktiivne ainetund – kiired ja käepärased meetodid õpilaste aktiveerimiseks (I-II kooliaste)
Maria Toom, Gustav Adolfi Gümnaasium
Praktiline töötuba, kust saab kaasa lihtsad nipid, mis aitavad teemat kinnistada või hoopis pingelise mõttetöö vahel natuke lõbutseda – ning seda ikka liikudes. Lisaks saab töötoas laulda, tantsida, programmeerida ning isegi rongiga sõita!
Õues on lahe: õuesõpe I kooliastmes
Kaja Kivisikk, Tartu Descartes’i Kool
Õues õppida on lahe. Kui uus teema omandatud, siis läbi mängude kinnistamine on just see, mida lapsed ootavad. Ja kõige õigem on seda teha õues, kus lisaks teema omandamisele kogevad lapsed mängulusti ja õppimisrõõmu. Boonusena muidugi veel ka punased põsed.
Liikuma kutsuv keelekümblus: näited viiest õppeainest
Jevgenia Kirsanova ja Kristina Litšman, Narva Kreenholmi Gümnaasium
Täna on teisipäev. Tunniplaani järgi on viis tundi: eesti keel, matemaatika, kehaline kasvatus, muusika ja loodusõpetus. Ole valmis nendes tundides keelt õppima ja mõnuga liikuma!
Aktiivne ainetund: õuesõpe inglise keele näitel
Merle Paat ja Tiina Tirgo, Antsla Gümnaasium
Selles töötoas õpime inglise keelt, aga mitte klassiruumis, vaid õues liikudes. Õues õppimine sobib hästi ka vanemates kooliastmetes ja tegelikult saab õues liikudes õppida kõiki keeli. Töötoas kasutatavad meetodid sobivad ka teiste õppeainete õpetamiseks. Tule proovi järele!
Ideaalne kooslus: HEV-õpilane ja aktiivne ainetund
Kristiina Vaikmets, Tallinna Heleni Kool
Töötoa eesmärk on tutvustada erinevaid liikuvaid tegevusi, millega erivajadustega õpilaste õppetunde rikastada. Meetodite juurde jagatakse nii ebaõnnestumise kui õnnestumise lugusid, mis võiksid inspireerida ise katsetama. Kõik tegevused proovitakse ka praktiliselt läbi.
Aktiivse ainetunni vahendite meisterdamine
Anu Uusmaa ja Kaie Kubri, Tartu Erakool
Kas saab olla üldse sellist olukorda nagu liiga palju abistavaid vahendeid tundide läbiviimiseks? Meie meelest ka mitte! Tule ja valmista endale üks liikuma kutsuv abivahend, mida kasutada erinevates ainetundides nii siseruumides kui ka õues!
Vaikuseminutid kui õpetajate heaolu toetav meetod
Nelli Jung, Vaikuseminutid
See praktiline töötuba võtab fookusse õpetaja enda heaolu ning ajasäästlikud võimalused stressi ja väsimuse vähendamiseks. Saate kogeda Vaikuseminutite tähelepanu ja meelerahu harjutusi, millest osad on seotud liikumisega ja osad puhkamisega. Samu harjutusi on võimalik kasutada ka ainetundides õpilaste vaimse tervise toetamiseks, keskendumisvõime kasvatamiseks ja tunnirahu loomiseks. 

Postersessioon Liikuma Kutsuva Kooli vapi pälvinud koolidelt

Oma postriga esinesid järgnevad vapi pälvinud koolid:

  • August Kitzbergi nimeline Gümnaasium
  • Ehte Humanitaargümnaasium
  • Gustav Adolfi Gümnaasium
  • Imavere Põhikool
  • Kiigemetsa Kool
  • Kohtla-Järve Slaavi Põhikool
  • Laupa Põhikool
  • Narva Kesklinna Gümnaasium
  • Narva Paju Kool
  • Pärnu Vanalinna Põhikool
  • Pühajärve Põhikool
  • Tabivere Põhikool
  • Tallinna Arte Gümnaasium
  • Tallinna Järveotsa Gümnaasium
  • Tallinna Laagna Lasteaed-Põhikool
  • Tallinna Pae Gümnaasium
  • Tallinna Südalinna Kool
  • Tartu Hansa Kool
  • Tartu Karlova Kool
  • Tartu Kesklinna Kool
  • Tartu Kivilinna Kool
  • Viljandi Kaare Kool

Liikuma kutsuv mess

Liikuma kutsuv messil tutvustati liikuma kutsuvaid tooteid ja teenuseid – fookuses oli liikumine, õppimine ja heaolu. Messil tutvustasid oma tooteid ja teenuseid:

Aegole OÜ – BungyPump treening- ja käimiskepid

Algklassikud – mängud, töölehed ja mõtted algklasside õpetajale

AS Fifaa – Liikuma Kutsuva Kooli t-särgid ja pusad

Dada AD OÜ – õuemängud, tegevuskaardid, raamatud jm

Eesti Softpalli Liit – softpalli ja pesapall5 sportmängude tutvustamine

Eesti Spordi- ja Olümpiamuuseum – aktiivsed võimalused spordimaailmaga tutvumiseks

Elamusgrupp OÜ – õuesport: välijõusaalid ja ronilad

Ergoway – tee ergonoomilise töökeskkonnani

Slackline.ee – tasakaalurajad ja madalseikluspargid koolihoovides ning tubased vahendid liikumisõpetuse tundi

Tartu Ülikooli haridusinnovatsiooni keskus – õpetajate täiendkoolitused

Tommi Play OÜ – mängu- ja spordivõimalused koolis

Tsirkusepood OÜ – tsirkusevahendid vahetunnis harjutamiseks või ka liikumisõpetuse tunni rikastamiseks

Yes Sport OÜ – vahendid lõbusaks liikumiseks, vahetundide sisustamiseks ja liikumisõpetuse tundi

Liikuma Kutsuvate Koolide külastamine

16. november oli Liikuma Kutsuvate Koolide külastamisele pühendatud päev. Sel päeval oli võimalus koolides kohapeal kogeda Liikuma Kutsuva Kooli mõtteviisi ja keskkonda, tutvuda ägedate eestvedajatega ja ammutada inspiratsiooni.

Tartu LÕUNATERA (Optika 15) on 200 õpilasega (1.–6. klass) kogupäevakooli mudelit rakendav erakool linnapiiril.
LõunaTERA koolihoone valmis 2019. aastal ning see planeeriti ja ehitati arvestades laste aktiivsust ja liikumisvajadust kogu päeva vältel. Igast klassist on võimalik otse liikuda õue terrassile. Lisaks on majas palju võimalusi õppimispesadeks. Laste lemmikuks on liutorude juures asuvad õpipesad, mis on pidevalt kasutuses.
Kogupäevakool tähendab, et LÕUNATERA koolipäev kestab 9.00-16.00. Päeva sees on pudruamps ja lõunasöök ning pikk õuevahetund liikumiseks ja sõpradega koos mängimiseks.
Koolijuht Rein Uusmaa tegutseb lisaks koolijuhtimisele ka alustavate koolijuhtide mentorina.
Tartu Kivilinna Kool (Kaunase pst 71) on 4 paralleeli ja enam kui 800 õpilasega põhikool Annelinnas.
Kivilinna Kool on Liikuma Kutsuv Kool alates 2017. aastast ning on rakendanud kaks aastat uuenduslikku päevakavamudelit. Päevakava keskmes on 60 minutit pikk paus kogu kooliperele keset päeva. Tunnid on aga hoopis 40- ja 75-minutised. Kuidas sellise lahenduseni jõuti, millega lapsed ja õpetajad selle pausi ajal tegelevad ning millised on õppetunnid, kuuleme kohapeal. 
Tartu Hansa Kool (Anne 63) on 750 õpilase ja nelja paralleeliga põhikool Annelinnas.
Tartu Hansa Kool on alates 2020. aastast Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustiku liige. Koolis pööratakse tähelepanu nii õpilaste kui õpetajate liikumisaktiivsuse suurendamisele. Üheks võimaluseks on matkamine looduses või liikumine linna võimalusi arvestavalt. Tartu Hansa Koolist on alguse saanud KLAPP-matkade programm, mille raames viiakse klassitäis õpilasi kolmeks päevaks loodusesse matkama. Mida matkamiseks võetud koolipäevad õpilastele ja õpetajatele annavad ning kuidas Tartu Hansa Kool õpilaste liikumisaktiivsust koolikeskkonnas toetab, kuulete ja näete kohapeal.
Tartu Forseliuse Kool (Tähe 103) on kolme paralleeli ja ligikaudu 600 õpilasega põhikool Karlova-Ropka linnaosa piiril.
Tartu Forseliuse Kooli päevakava on traditsioonilisest erinev – tunnid on 45- ja 85-minuti pikkused ja päeva mahub kaks 30 minutilist vahetundi. Kool tegeleb ahhaaliku koolimudeli arendamisega ning fookuses on ennastjuhtiva õpilase kujunemine. Õpetajate koosloomes on välja töötatud ennastjuhtiva õppija kujunemist toetavad tööriistad ning ühine pika tunni raam, mille üks oluline kriteerium on liikumisülesannete põimimine pikkadesse tundidesse. 
Tartu Forseliuse Kool pälvis 2022. aastal Tallinna Ülikooli haridusuuendusliku algatuse auhinna ennastjuhtivat õppijat toetava süsteemi väljatöötamise eest.
Tabivere Põhikool (Hariduse 1, Tabivere) on 151 õpilasega põhikool Tartu vallas.
Tabivere Põhikooli uus õppehoone ja välialad avati 2020. aasta sügisel. Uus koolihoone on pälvinud tähelepanu oma põneva arhitektuuri poolest, kuid koolis tegutseb ka vahva Liikuma Kutsuva Kooli meeskond. Nende eestvedamisel on kooli lähistel ära markeeritud neli kõnnirada ühisteks koosolekuteks ja klassiga läbimiseks ning läbitud ringide üle peetakse arvestust. Õpilased saavad igapäevaselt käia õuevahetunnis ja tunnevad rõõmu tantsuvahetundidest, toimuvad õpilaste juhendatud mänguvahetunnid. Kooliümbrus, park, kergliiklustee, järv – kõike kasutatakse õppetöös!
NB! Tabivere Põhikool asub ligikaudu 20-minuti autosõidu kaugusel Tartust ja sobib neile osalejatele, kellel on võimalik kasutada isiklikku sõiduvahendit (soovitame koduteele või eraldi väljasõiduks!). 

Avatud koolihoovid

Sügisseminari teisel päeval ootasid neli Tartu linna avatud koolihoovi kõiki huvilisi sealsete võimalustega tutvuma. Koolihoovide kohta valmisid lühikesed klipid ehk audiogiid, mis võimaldas minna endale sobival kellaajal huvipakkuvasse hoovi ja saada juba täpsema ülevaate, kuidas hoov valmis, mida õpilastele seal teha meeldib ning millised on soovitused liikuma kutsuva koolihoovi rajamiseks. 

Uudistajaid ootasid järgmised koolihoovid:

Klipid ja koolihoovide tutvustused leiate www.liikumakutsuvkool.ee/koolihoovid

2020. aastal toimunud sügisseminari programmi ja töötoad leiate siit ning 2021. aasta meenutamiseks klikkige siia.