Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) soovituste kohaselt peaksid kuni 17-aastased lapsed ja noored kogu nädala jooksul harrastama keskmiselt 60 minutit mõõduka kuni tugeva intensiivsusega liikumist päevas. Lisaks tuleks kolmel päeval nädalas teha tugeva intensiivsusega aeroobseid tegevusi ja lihaseid ning luid tugevdavaid tegevusi (WHO, 2021).

Vähene liikumisaktiivsus on tõsine risk laste ja noorte tervisele, arengule kui ka õppimisele – seda eriti vanemates kooliastmetes. Anname järgnevalt ülevaate erinevatest uuringutest, samuti sellest, kuidas koolipõhised sekkumised võivad õpilaste liikumisaktiivsust tõsta ja seeläbi tugevdada nende füüsilist kui ka vaimset tervist.

Kui palju meie noored liiguvad ja kui palju nad istuvad?

  • Aastal 2016 avaldatud uuringust selgus, et vaid 19% 11–17-aastastest õpilastest on füüsiliselt piisavalt aktiivsed (Guthold jt, 2020).
  • Eestis oli see näitaja vaid 16%, mis on Kesk- ja Ida-Euroopa üks madalamaid tulemusi (Guthold jt, 2020). 
  • Eesti kuulub riikide hulka, kus noorte liikumisaktiivsus on alates 2001. aastast vähenenud nii poiste kui ka tüdrukute seas. Ülemaailmselt on oluline muutus toimunud eelkõige poiste liikumisaktiivsuse vähenemise osas (Guthold jt, 2020). Sama tendentsi on täheldanud ka Tartu Ülikooli kehalise kasvatuse ja spordi õppekava magistritöö raames gümnaasiuminoorte liikumisaktiivsust uurinud Mölder (2019).
  • Noored vanuses 15‒18 eluaastat istuvad oluliselt enam just koolipäevadel (Nyberg jt, 2020) sh kulutatakse istumisele ligi kaks kolmandikku oma päevasest ärkvelolekuajast (Arundell jt, 2019; van Stralen jt, 2014).
  • Uurides noori korduvalt 14-, 18- ja 23-aastaselt, täheldati, et nii tavaline istumisele kulutatud aeg, kui ka ekraanide taga veedetud aeg, suureneb vanuse kasvades (Mooses jt, 2017; Cohen jt, 2019; Nyberg jt, 2020).

 

Millist kasu saavad noored liikumisest ja istumisaja vähendamisest?  

PARANEB TÄHELEPANU JA KESKENDUMINE

Füüsiline aktiivsus, sealhulgas klassiruumis rakendatavad liikumissekkumised, parandavad õpilaste tähelepanu ja keskendumisvõimet (Ruhland & Lange, 2021).

MÕJUTAB POSITIIVSELT AKADEEMILISI TULEMUSI

Regulaarne liikumine avaldab positiivset mõju akadeemilistele tulemustele, eriti keelte õppimisel ja matemaatikas (Muntaner-Mas jt, 2024). Juba 10-minutilisel kõndimisel on oluline mõju matemaatiliste ja mälu nõudvate ülesannete lahendamisele (Mualem jt, 2018).

ENNETAB DEPRESSIOONI JA ÄREVUST

Ülekaalukalt suurim risk kogeda depressiooni või ärevushäireid on 18–24-aastastel noortel. Depressioonirisk 15–17-aastastel tüdrukutel on seejuures 54% ja poistel 28% (Eesti rahvastiku vaimse tervise uuring, 2022).

Füüsiline aktiivsus võib olla tõhus universaalne ennetusmeede depressiooni vastu, eelkõige noorte seas, sest füüsilise aktiivsuse ja noorte vaimse tervise vahel on kahepoolne seos st füüsiline aktiivsus parandab vaimset tervist ja hea vaimne tervis soodustab füüsilist aktiivsust (Pascoe jt, 2019).

VÄHENDAB RISKI RASVUMISELE JA SÜDAME- VERESOONKONNAHAIGUSTELE

Noored täiskasvanud, 18-26-aastased, kes istuvad päevas 7,5 tundi või rohkem, on ligikaudu kümme korda suurema tõenäosusega rasvunud, kui need, kelle istumisaeg päevas on väiksem (Vainshelboim jt, 2019).

Uuringud kinnitavad samas, et rasvumise ennetamiseks ainult füüsilise koormuse suurendamisest ei piisa, vähendama peab ka istumisaega (Luo & Zhong, 2022).

Kehalise kasvatuse tundide arvu suurendamine (min 4 x nädalas), teoreetilise osa lisamine kehalise kasvatuse tundidesse (nt tervise ja liikumise seosed jms), spordiväljakute ja võimlate kättesaadavuse parandamine ning mitmekesiste treeninguvõimaluste pakkumine aitavad vähendada rasvumist ning parandada kuni 18-aastaste noorte kehalist võimekust (Rocliffe jt, 2024).

Noortel, kes on füüsiliselt aktiivsemad, veedavad päevas vähem aega istudes ja saavad öösel piisavalt magada, on paremad tervisenäitajad, sealhulgas väiksem risk rasvumisele ning südame-veresoonkonna haigustele (Saunders jt, 2016). Sama uuring kinnitab, et kõrgema füüsilise aktiivsuse ja väiksema istumisaja kombinatsioon on seotud kõrgema vaimse heaoluga ning madalama stressi ja ärevuse tasemega.

PÄEVAVALGUSES LIIKUMINE HOIAB SILMADE TERVIST

Koolipäeva jooksul õues veedetud aeg aitab ära hoida lühinägelikkuse tekkimise või süvenemise (Xiong jt, 2017; Gupta jt, 2021) mistõttu on oluline pöörata tähelepanu ajale, mil õpilased saavad viibida valgel ajal õues, eelkõige just sügis-talvisel aastaajal.

Miks peaks liikumise teemadele just koolis tähelepanu pöörama? 

  • Koolipõhised liikumisprogrammid edendavad püsivaid liikumisharjumusi ning aitavad vähendada istuvat eluviisi, eriti tüdrukute seas (Rocliffe jt, 2023). 
  • Õpilased veedavad koolis suurema osa oma ärkvelolekuajast ning istumisaja katkestamisega seotud sekkumised koolis sh ainetundides võimaldavad tõsta kõikide laste ja noorte kehalist aktiivsust ja anda neile teadmisi, kuidas püsida aktiivne ka oma edaspidises elus (van Sluijs jt, 2021).
  • Varasemalt on leidnud tõendamist, et koolipõhised programmid suurendavad mõõduka kuni tugeva intensiivsusega füüsilise aktiivsuse taset koolipäeva jooksul, avaldavad positiivset mõju laste ja noorte aeroobsele võimekusele ja kehakoostisele. Pikemaajalised sekkumised aitavad aga kujundada tervislikke liikumisharjumusi, mis võivad püsida ka pärast programmi lõppu (Neil-Sztramko jt, 2021).