Igasse koolitundi – muusikaajaloost matemaatikani – saab tuua veidi rohkem liikumist. Uuringud näitavad, et aeg, mis ainetundides liikumiseks kulutatakse, ei ole raisatud – see ei mõju õpitulemustele halvasti, vaid pigem toetab õppimist. Tunnis liikumise võib jagada kaheks: liikumispausid ja aktiivsed õppimismeetodid.

Miks on liikumine ainetunnis kasulik?

  • – Parandab aju verevarustust ja suurendab aju aktiivsust
  • – Parandab tähelepanu ja ülesannetele keskendumist
  • – Parandab tunni töörahu
  • – Toetab sotsiaalsete oskuste arengut
  • – Toetab koostööoskusi
  • – Aitab vältida pika järjestikuse istumisega kaasnevaid terviseriske
  • – Suurendab laste päevast liikumisaktiivsust

Mis on aktiivne ainetund?

Liikumispausid

Liikumispausid on lühikesed pausid ainetunnis istumise katkestamiseks ning lühiajaliseks liikumiseks. Enamasti ei ole need pausid seotud tunniteemaga, vaid pakuvad meeldivat vaheldust istuvale õppetööle.

Tantsupaus

Vali ise või lase õpilastel valida video (nt Just Dance) või muusika, mille järgi tantsida. Video sisu võib valida ka tunni teemast lähtuvalt. NB! Videote valikul jälgi, et need meeldiksid nii poistele kui tüdrukutele!

Mänguline paus

Vali ise või lase õpilastel valida mõni kiire, lõbus ja eakohane liikumismäng. Võid kasutada ka Liikumislabori tegevuskaarte.

Harjutuspaus

Vali ise või lase õpilastel valida liikumispausiks erinevaid harjutusi, näiteks hüppe-, küki-, venitus-, sirutus- ja tasakaaluharjutused. Võid kasutada ka liikumislabori harjutuskaarte.
Venitus- ja sirutusharjutused sobivad hästi ka rahunemiseks pärast intensiivsemat liikumispausi.

Õppimine liikudes

Selleks, et lisada õppimisele põnevust ja vaheldusrikkust, on võimalik õppesisu lõimida liikumisega. Lisaks pakub liikudes õppimine õpilastele võimaluse ise avastamiseks ja uurimiseks, loovuse ja meeskonnatöö harjutamiseks.

Rühmatööd

Kasuta rühmade moodustamiseks meetodeid, mis võimaldavad õpilastel püsti tõusta ja liikuda ning vii rühmatöid või arutelusid läbi püsti seistes, kõndides või koolimaja/-õue eri osades. Liikumist aitab lisada, kui kinnitad rühmatööks vajalikud juhendid või töölehed klassiruumi seintele, koridori või kooli õuealale.

Mängulised tegevused

Kasuta liikumismänge kordamiseks ning õpitu kinnistamiseks, kuna mängulised tegevused võimaldavad õpitavat kehaga läbi tunnetada ja seeläbi paremini meelde jätta.

Avastusõpe

Suuna õpilasi ise avastama, vaatlema, katsetama ja võrdlema, andes seejuures võimalus loomulikuks liikumiseks. Avastusõpet saab rakendada klassiruumis, aga see pakub häid võimalusi liikumiseks ja õppimiseks ka erinevates keskkondades.

Loovad tegevused

Kasuta näidendeid, tantsu- ja kunstiprojekte, et tuua ainetundidesse rohkem liikumist, õpitut paremini kinnistada ja arendada koostööoskusi.

Aktiivne kodutöö

Anna õpilastele kodutöid, mis võimaldavad neil liikuda, tutvuda lähiümbrusega ning siduda liikumist oma igapäevaste tegevustega.

Soovitused

 
Lihtsad esimesed sammud
  • – Lepi õpilastega kokku, et vastamiseks tõusevad õpilased püsti.
  • – Lase õpilastel töölehtedele ja materjalidele ise järele tulla.
  • – Lepi kokku märguanded ja reeglid aktiivsete tegevuste alustamiseks ja lõpetamiseks.
 
Otsi ja valmista ette ideid
  • – Leia näiteid ideepangast
  • – Tee koostööd ja jaga oma kogemusi teiste õpetajatega ning tekitage ühiseks kasutamiseks mõeldud materjalide „pank“.
  • – Kaasa õpilasi liikumispauside kavandamisesse, läbiviimisesse ja kasutatavate materjalide ettevalmistamisesse.
  • – Võimalusel lamineeri materjalid – nii kestavad need kauem ja on kasutatavad ka õues.
 
Kohanda klassiruumi ja võta kasutusele teised siseruumid
  • – Paiguta mööbel klassiruumis nii, et õpilastel oleks ruumi liikuda. Kui klassiruum on väga kitsas, saab pinkide vahele natuke liikumisruumi tekitada, kui õpilased asetavad oma koolikotid ühte kohta klassi taha või ette.
  • – Paiguta õppevahendid klassiruumis nii, et õpilased peaksid nende võtmiseks aeg-ajalt püsti tõusma.
  • – Vii osa õppetunde või tegevusi läbi klassiruumist väljas, muudes kooli ruumides – nt koridoris, fuajees, aulas.
  • – Kasuta õppetööks ära ka koolimaja koridoride põrandatel olevaid keksukaste või muid jooni.
 
Mine õue
  • – Kasuta õue ja kooli lähiümbruse võimalusi õppetöö läbiviimiseks.
  • – Õu annab võimaluse suurema intensiivsusega tegevusteks ning tegevusteks, mis vajavad rohkem ruumi.
  • – Õppetööks sobivad nii asfalt, muruplatsid kui ka mänguväljakud.
  • – Kasuta paaristunde õppetegevuse läbiviimiseks õues.
 
NB! Muutused võtavad aega
  • – Õpilased vajavad aega harjumiseks – tuleb olla järjekindel ning mitte karta uuesti proovida tegevusi, mis esimesel korral ei õnnestu.
  • – Ole julge ja katseta erinevaid meetodeid!
  • – Anna õpilastele võimalus kaasa rääkida, kuidas nad sooviksid õppides liikuda.

Aktiivse ainetunni materjalid

X-breik

X-breik on lihtne võimalus ainetundidesse liikumise lisamiseks. Sobib nii õpitu kordamiseks kui ka lihtsalt väikeseks aktiivseks puhkepausiks ainetunnis.
Salvesta need slaidipõhjad endale arvutisse ja ava PowerPoint programmis. Järgi sedelitel olevaid juhiseid ja koosta soovitud teemal enda X-breik. Laadi alla: slaidipõhjad. X-breik on loodud Soomes. Täiendavat infot soome keeles leiab Liikkuva Koulu lehelt.

I kooliastme numbrikaardid

Kaarte on võimalik kasutada nii kiireks liikumispausiks kui ka siduda tunniteemaga. Pakis on 100 kaarti, mille ühel pool on numbrid ühest sajani ja teisel pool pildid loomadest, spordialadest, ametitest, ilmastikunähtustest, transpordivahenditest, igapäevategevustest.
Saadavus: Telli liikumislabor@ut.ee, komplekti hind 32 eurot (koos km-ga)

I kooliastme tähekaardid

Kiireks liikumispausiks sobivad kaardi ühel pool olevad harjutused. Igal kaardil on neli harjutust, mis arendavad jõudu, vastupidavust, koordinatsiooni ja tasakaalu. Kaardi teisel küljel on tähestik (32 tähte) ja kirjavahemärgid (8 tk). Pakis on kokku 40 kaarti.
Saadavus: Telli liikumislabor@ut.ee, komplekti hind 23 eurot (koos km-ga)

II kooliastme harjutuskaardid

Harjutuskaardid sobivad hästi liikumispausiks. Pakis on 40 kaarti, mille ühel poolel on venitusharjutused ning pöördel mängulised ja lõbusad koordinatsiooniharjutused. Võrreldes I kooliastme tähekaartidega on nende kaartide harjutused mõnevõrra keerulisemad.
Saadavus: Telli liikumislabor@ut.ee, komplekti hind 23 eurot (koos km-ga)

Täheplakat

Täheplakat on A2 suuruses tähestikuga plakat, kus iga tähe taga on harjutus. Plakat on olemas trükitähtedes eesti keeles ning kirjatähtedes eesti, vene, inglise, saksa, prantsuse ja ukraina keeles.
Saadavus: hetkel on tellimiseks saadaval ainult vene-, saksa- ja prantsuskeelsed plakatid. Neid saate tellida liikumislabor@ut.ee, suurus A2 hind: 1 tk 5 eurot, 10 tk 25 eurot (koos km-ga). NB! Postiga saatmise miinimumkogus on 5tk.

Täheplakat alla laadimiseks ja omal käel väljatrükkimiseks: eesti, inglise ja ukraina keeles.

Täringuplakat

Lühikesed ja lõbusad liikumispausid kasutamiseks eelkõige II ja III kooliastme ainetundides, kuid väikeste mugandustega sobivad ka noorematele õpilastele ja miks mitte ka õpetajate või lastevanemate koosolekutele. Veeretage täringut ja vastavalt saadud silmade arvule leiate “päeva mängu” õige nädalapäeva alt, või leiutage päris oma süsteem.
Saadavus: Telli liikumislabor@ut.ee, suurus A1 hind: 1 tk 8 eurot, 10 tk 50 eurot (koos km-ga). NB! Postiga saatmise miinimumkogus on 5tk.

UUS! Ainetunnikaardid-> Liikuma kutsuvalt gruppidesse

Selle pildi alt-atribuut on tühi. Failinimi on image.png

20 lihtsat viisi, kuidas erinevates ainetundides õpilasi gruppidesse jagada. Kaardid saab igaüks ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> gruppidesse jagunemine.

UUS! Ainetunnikaardid -> Liikuma kutsuvad rühmatöömeetodid

Soovid, et erinevates ainetundides töötaks õpilased erinevates rühmades? Siit kaartidelt leiadki 20 erinevat moodust, kuidas enda ainetunnis rühmatööd läbi viia nii, et kõik õpilased oleks kaasatud.

Kuna väljapakutud meetodid sisaldavad kõik liikumist, saad ühtlasi ka õpilaste pikka järjestikust istumisaega katkestada. Kaardid saab igaüks ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> rühmatöö meetodid.

UUS! Ainetunnikaardid -> Liikuma kutsuvad ainetunnitegevused eesti keele ja kirjanduse tundi

Soovid, et sinu eesti keele ja/või kirjanduse tundides oleks rohkem liikumist, kuid samas saaks õpilastega ka vajalik õppematerjal läbi võetud? Siit kaartidelt leiad erinevaid tegevusi, mis aitavad liikumist õppimisega siduda. Soovitame esialgu katsetada ühte meetodit, mis sulle endale tundub sobivat. Ja kui tundub, et see töötab hästi, siis proovi kindlasti ka teisi. Jaga kindlasti oma katsetamisi ka kolleegidega, ehk suudad neidki motiveerida kasutama aeg-ajalt ainetundides liikuma kutsuvaid meetodeid! Kaardid saate ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> liikuma kutsuvad ainetunni tegevused eesti keele ja kirjanduse tundi.

UUS! Ainetunnikaardid -> Liikuma kutsuvad ainetunnitegevused matemaatikatundi

Soovid, et matemaatika tundides oleks rohkem liikumist, kuid samas saaks õpilastega ka vajalik õppematerjal läbi võetud? Siit kaartidelt leiad 14 erinevat tegevust, mis aitavad just matemaatikatundides liikumist õppimisega siduda. Soovitame esialgu katsetada ühte meetodit, mis sulle endale tundub sobivat. Ja kui see töötab sinu õpilastega hästi, siis proovi kindlasti ka teisi. Jaga oma katsetamisi ka kolleegidega, ehk suudad neidki motiveerida kasutama ainetundides liikuma kutsuvaid meetodeid! Kaardid saate ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> matemaatika kaardid.

UUS! Ainetunnikaardid -> Liikuma kutsuvad ainetunnitegevused loodusõpetuse, geograafia ja bioloogia tundi

Soovid, et loodusõpetuse, bioloogia ja/või geograafia tundides oleks rohkem liikumist, kuid samas saaks õpilastega ka vajalik õppematerjal läbi võetud? Siit kaartidelt leiad 15 erinevat tegevust, mis aitavad liikumist õppimisega siduda. Soovitame esialgu katsetada ühte meetodit, mis sulle endale tundub sobivat. Ja kui see töötab sinu õpilastega hästi, siis proovi kindlasti ka teisi. Jaga oma katsetamisi ka kolleegidega, ehk suudad neidki motiveerida kasutama ainetundides liikuma kutsuvaid meetodeid! Kaardid saate ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> loodusõpetuse kaardid.

UUS! Ainetunnikaardid -> Liikuma kutsuvad ainetunnitegevused võõrkeele tundi

Soovid, et võõrkeele tundides oleks rohkem liikumist, kuid samas saaks õpilastega ka vajalik õppematerjal läbi võetud? Siit kaartidelt leiad 15 erinevat tegevust, mis aitavad liikumist õppimisega siduda. Soovitame esialgu katsetada ühte meetodit, mis sulle endale tundub sobivat. Ja kui see töötab sinu õpilastega hästi, siis proovi kindlasti ka teisi. Jaga oma katsetamisi ka kolleegidega, ehk suudad neidki motiveerida kasutama ainetundides liikuma kutsuvaid meetodeid! Kaardid saate ise alla laadida ning soovi korral välja printida -> võõrkeele kaardid.

Näiteid aktiivse õppimise teemal