Kuidas õuetunde ja õuevahetunde korraldada? Teadusuuringutele, parimatele praktikatele ja Eesti koolide kogemustele tuginedes pani Tartu Ülikooli liikumislabor kokku soovitused koolidele, lapsevanematele ja omavalitsustele.
Õuevahetunnid
Soovitused koolidele
PÄEVAKAVA: kohandage tunniplaani nii, et vahetundide läbiviimine õues oleks jõukohane. Kasutage nt „libisevat“ päevakava, kus vahetunnid on eri aegadel, viige sisse paaristunnid või kombineerige õuevahetunde söögivahetundidega.
SPORDI- JA MÄNGUVAHENDID: et õpilastel oleks õues tegevust, pange igale klassile kokku spordi- ja mänguvahendite komplektid (nt pallid, reketid, hoonöörid, kriidid, rõngad), mida vahetunniks õue viia.
KOKKULEPPED LAPSEVANEMATEGA: rääkige lapsevanematega läbi päevakava muutused ja nende hüved.
KUI KOOLIHOOV ON VÄIKE: kasutage õuevahetundides lähiümbruse parke või muid väliruumi osasid; arutage võimalused läbi omavalitsusega.
Soovitused lapsevanematele
RIIDED: leppige lastega kokku, et nad käivad koolis ilmastikukindlate õueriietega, mis võivad määrduda. Hea, kui noorematel lastel oleks koolis olemas varuriided.
KOOLI TOETAMINE ÕUETARVETEGA: Kui teil on kodus seisma jäänud mängu- ja spordivahendeid, mida õues kasutada saaks, siis võiksite pakkuda neid koolile.
Soovitused koolipidajale
UURIGE, MILLIST TUGE KOOLID VAJAVAD: arutlege koolidega õuevahetundide võimaluste üle. Kui õuevahetunnid koolis võimalikud pole, leppige kokku lähedalasuvate parkide või muu väliruumi kasutus. Tunnustage ja jagage parimaid praktikaid koolide seas.
SPORDI- JA MÄNGUVAHENDID: et õpilastel oleks õues tegevust, toetage koole klassipõhiste vahendite komplektide (nt pallid, keksukummid, hüpitsad, reketid, hoonöörid, kriidid, rõngad) ning suuremate vahendite (nt ilmastikukindlad lauatenniselauad, slackline) soetamisel.
HOOVIDE KOHANDAMINE: nõustage ja toetage koole koolihoovi hädapärasel kohendamisel, kui vajalik on (nt peatumis- ja parkimiskohtade vabastamine ruumi juurde tekitamiseks).
Õuesõpe
Soovitused koolidele
PÄEVAKAVA: õues õppimist saate soodustada paaristundide ja lõimitud tundide lisamisega tunniplaani.
KOGEMUSTE JAGAMINE: pakkuge õpetajate seas õuesõppe kogemuste ja meetodite jagamise võimalusi, nt sisekoolitustel ja ideepankade abil.
VAHENDID: õuesõppe läbiviimist aitavad lihtsamaks teha õpetamis-, õppe- ja tugivahendid (nt kirjutamis-alused, kiletaskud, õuetahvlid, istumisalused jm).
TSONEERIMINE: võimalusel jagage koolihoov erinevateks aladeks, millest mõned on õppetsoonid.
AJUTISED VAHENDID: vihmase ilmaga õuesõppe võimaldamiseks kasutage varjualuseid (nt õuetelgid, aga uurige ka avaliku ruumi võimalusi.
KOKKULEPPED LAPSEVANEMATEGA: rääkige lapsevanematega läbi muutused õppetöös ja nende hüved.
Õpetajatele oleme pühendanud rea soovitusi, nippe ja õuesõppeks sobivaid aluspõhimõtteid, mille leiate teistelt alalehtedelt: lihtsad meetodid, mille abil muuta tavatund õuetunniks; I KA õpetajale, aineõpetajale ja liikumisõpetuse õpetajale suunatud soovitused.
Siia oleme koondanud põhivarustuse soovitused, mille abil on õpetajatel lihtsam õppetööd õuetingimustesse viia.
Soovitused lapsevanematele
RIIDED: leppige kokku, et lapsed käivad koolis ilmastikukindlate õueriietega, mis võivad määrduda.
ISTUMISALUSED: pistke oma lapse kotti kokkuvolditav istumisalus. See ei kaalu palju, aga võimaldab lapsel istuda ka niiske ilmaga nt kividel, treppidel ja mujal.
Soovitused kohalikele omavalitsustele
UURIGE, MILLIST TUGE KOOLID VAJAVAD: olge koolidele õuesõppe sisseviimisel abiks. Kui koolihoov õpilastele õuesõpet ei võimalda, leppige kokku lähedalasuvate parkide või muu väliruumi kasutus. Tunnustage ja jagage parimaid praktikaid koolide seas.
KOOLITUSED: koostöös kõrgkoolide ning kohalike looduskeskuste, hariduskeskuste ja muuseumidega pakkuge õpetajatele õuesõppe meetodeid ja materjale.
VAHENDID: toetage koole õuesõpet soodustavate vahenditega nagu õuetahvlid, kirjutamisalused, istumisalused, seisulauad, õuetelgid või varjualused.