Me kõik oleme istunud koolitundides või konverentsisaalides ja kuulanud loenguid. Paljud meist on kuulnud ka taskuhäälinguid – olgu siis autos või bussis istudes, aga ka kõndides teel kooli, tööle või koju. Taskuhäälingud on viimase kümnendi jooksul muutunud väga populaarseks, kuigi Eestisse jõudis see formaat juba 2004. aastal. Tavaliselt kuulame podcaste istudes, kuid miks mitte ühendada kuulamine liikumisega – näiteks teha sellest kõnniloeng või kasutada juba valmis taskuhäälinguid ka ainetundides?

Miks kõnniloeng?

LIIKUMISRÕÕM

Kõnniloengud annavad õpilastele võimaluse pikal koolipäeval liikuda ja katkestada järjestikust istumisaega, mis kipub päeva jooksul kuhjuma. Tavaliselt mööduvad ainetunnid istudes ning eriti vanemas kooliastmes veedavad õpilased sageli ka vahetunnid istudes. Kõnniloengud on lihtne ja tõhus viis tuua liikumist iga õpilase koolipäeva – just seetõttu, et ainetundides osalevad kõik.

VÄRSKE ÕHK

Suunates õpilasi kõnniloengut kuulama õue, saavad kõik õpilased koolipäeva jooksul korraks välja konditsioneeritud või umbse õhuga klassiruumidest, nautides samaaegselt ka erinevaid aastaaegu! Ükski klassiruum ei ole nii hästi õhutatud kui kõnniloengu ruum! Lisaks parandab värskes õhus viibimine üldist heaolu ning aitab leevendada stressi ning ärevust.

VAIMNE TASAKAAL

Kõnniloengu ajal koolihoovis või kooli lähiümbruses liikumine pakub võimaluse igal õpilasel end korraks välja lülitada tavapärasest infomürast- lihtne ja tõhus viis anda panus ka vaimse tervise heaoluks koolipäeva keskel.

AEGA SÄÄSTEV JA MITMEKESINE ÕPPEVIIS

Kõnniloengute kasutamine õppetöös võimaldab lihtsalt ühendada õppimise ja liikumise. Kui anda õpilastele koduseks tööks podcast’i kuulamine, saavad nad selle mugavalt siduda kooli tulemise või kojuminekuga. Kõnniloenguid saab rakendada kõigis ainetes – näiteks kirjanduses, keeltes, ajaloos või ühiskonnaõpetuses – et muuta tunnid mitmekesisemaks ja pakkuda õppimisviisi, mis sobitub noorte igapäevaeluga. Klapid kõrvas õppimine on tänapäeval paljudele noortele loomulik osa päevast.

Kõnniloeng samm-sammult

  • Vali kuulamiseks sobiv sisu- podcast, audioloeng või muu õpetliku sisuga jutuajamine. Samas sobiva kuulatava materjali saab salvestada õpilaste jaoks ka ise. Kui soovid seda kasutada enda ainetunnis, võiks selle pikkuseks olla kuni 15 minutit, et jõuaks pärast õpilastega ka kuuldu üle arutelda. Kui annate kõnniloengu kuulamise koduseks tööks, saate kasutada ka pikemaid, näiteks varem salvestatud ja veebis kõigile kättesaadavaid taskuhäälinguid.
  • Palu õpilastel valmis panna kõrvaklapid ja laadida täis oma telefonid. Kõnniloengut on kõige mugavam kuulata juhtmevabade kõrvaklappidega, mis võimaldavad vabalt liikuda. Oluline on, et klapid ühilduksid kasutatava seadmega – olgu selleks telefon või tahvelarvuti. Kui aga juhtub, et klapid jäävad koju, saab loengut kuulata ka otse telefonist. Kuigi see on veidi ebamugavam, on see siiski täiesti võimalik.
  • Valige liikumiseks sobiv ümbrus ja riietuge vastavalt ilmale. Kõnniloengu kuulamiseks sobib ohutu ja vaiksem keskkond – kooli ümbrus, lähedal asuv park või metsarada. Kasutage erinevaid kuulamismarsruute, näitkes iga kord uus jalutustiir! Õpilastele tasub kindlasti meelde tuletada, et teid ületades peab klapid korraks kõrvadelt tõstma, nii ei sea me ohtu ei ennast ega teisi. Kuulamiseks sobivad ka siseruumid, koolimaja trepid, fuajee ja koridorid, kuid esimene eelistus võiks olla alati õu! Lisaks võib õpilastele üle rõhutada, et õues on seda mõnusam liikuda, mida sobivam on riietus!
  • Suunake õpilased kõnniloengule. Paluge õpilastel telefon taskusse või seljakotti panna, et telefoni teistest rakendustest nendeni jõudev infomüra ei hakkaks segama loengukuulamist. Seejärel klapid pähe ja liikuma! Tuletage õpilastele meelde, et nad liiguks tempokalt kõndides ja keskenduks kuulamisele. Võite esitada õpilastele ka küsimusi, millele nad juba kuulamise käigus saaks mõelda. Alati võib julgustada tegema ka märkmeid juba kõnniloengu ajal. Soovijatele saate pakkuda kaasa kirjutusalusega märkmepaberid.
  • Lõpetuseks reflekteerige või arutlege kuuldu üle. Kõnniloengu kuulamisele võiks alati järgneda rühmatöö koolihoovis või arutelu klassiruumis või miks-mitte mõttekaardi koostamine kriitidega asfaldile. Igal juhul on oluline, et teema saaks suures ringi läbi arutatud ja kuulamise käigus tekkinud küsimused leiaksid vastused.

Valmis kõnniloengud Tartu Ülikooli liikumislaborilt

Katrin Mägi ja Maarja Park Tartu Ülikooli liikumislaborist räägivad kahes järgnevas loengus sellest, kuidas liikumine meile igakülgselt positiivselt mõjub. Esimene on veidi lühem, teine pikem ja suunatud eelkõige õpilastele. Pärast kõnniloengut on õpetajal võimalus õpilastega mängida “Bingot”, kus tuleb vastata küsimustele, mille vastused leiabki iga õpilane kõnniloengut kuulates.

Kõnniloeng “Liikumine, õppimine ja heaolu”


Kõnniloeng ja BINGO õpilastele “Liikumine – kuidas olla tugev, tark ja tasakaalus?”. Seda kõnniloengut toetab kõnniloengu BINGO, mille saab alla laadida SIIT.

Mõned näited eestikeelsetele taskuhäälingutele ja audiofalidele ainetundides kasutamiseks

Järgnev on vaid väike osa erinevatest eestikeelsetest taskuhäälingutest ja audiomaterjalidest, kust võiks leida sisu erinevatesse ainetundidesse kõnniloengu läbiviimiseks. Kindlasti tasub küsida oma kolleegideltki, mida nad ise on kuulanud ja/või mida nad soovitaks õpilastele kuulata andmiseks! Põnevat avastamist!