Eestis on aina enam liikuma kutsuvat mõtteviisi edendavaid inimesi. Innovaatilised ja tegusad õpetajad, koolinoored, lapsevanemad, omavalitsused ja partnerid tegutsevad selle nimel, et liikumine oleks koolielu igapäevane osa. Liikuma Kutsuva Kooli algatus ei piirdu ammuilma enam koolidega, tegutsemas on terved kogukonnad. Otsustasime, et on aeg hakata Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegijaid esile tooma.

Kevadel 2020 korraldasime Aasta Tegija esimese konkursi. Kutsusime Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustiku liikmeid ja nende sõpru üles märkama ja soovitama inimesi ja algatusi, kes Aasta Tegijaks sobiksid.

Poolesaja nominendi seast valis komisjon välja laureaadid, keda tunnustati 24. septembril 2020 “rohelise vaiba” seiklusgalal Soomaal ja kelle nimed ja tegemised leiate tutvumiseks ning inspiratsiooniks siinselt alalehelt.

Kuidas valisime välja Aasta Tegija laureaadid?

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija laureaate välja kuulutades tahaksime rõhutada, et rõõmustame iga võrgustikus tegutseva kooli iga tegevuse üle Liikuma Kutsuvaks Kooliks kujunemisel. Ka oma koolielu argise korraldamise eest väärivad tunnustust ja tähelepanu kõik koolid, eriti nüüdsel keerulisel koroonaajal. Kõigist klassidest, õpetajate tubadest, koridoridest, spordisaalidest ja hoovidest alguse saanud muutustest võidab Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustik tervikuna, sest iga väikegi samm ja panus kujundab tasapisi ümber Eesti koolikultuuri.

Aasta Tegija konkursile jõudsid kõigist algatustest need, mida märkasid algatuste taga olnud inimeste teekaaslased: kolleegid, lapsevanemad, haridusametnikud. Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija laureaatide väljavalimisel lähtus komisjon põhimõttest, et eelkõige võiks esile tõsta süsteemseid ja järjepidevaid algatusi. Nii said Aasta Tegija karika ja Soomaa “rohelise vaiba” tänumatkal osalemise kutse seekord 21 laureaati.

Erakordsele 2020. aastale sobivalt lõime konkursile ka erikategooria: parimad distantsõppega kohanejad. Selle kategooria laureaatide tegevused väärivad tunnustust julge ja hästi läbi mõeldud pealehakkamise tõttu kriitilises olukorras.

Kuidas me Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegijaid tänasime?

Pole kuigi liikumakutsuvakoolilik korraldada inimestele, kes on võtnud südameasjaks liikumisvõimalusi juurde luua ja istumisaega koomale tõmmata, tunnustuspidu mõnes uhkes aulas istudes ja kõnesid pidades. Seepärast kutsusime laureaadid 24. septembril tänumatkale ja “rohelise vaiba” galale Soomaale.

Matk toimus räätsadel ja mänglevas vormis: külalised otsisid rabast “jõhvikaid” ehk marjakujulisi lamineeritud tekste laureaatide tegevuste kirjeldustega ning said osaks giid Levo Tohva põnevatest lugudest raba loodusest, elust, rabaga seotud muistenditest ja matkamise näpunäidetest.

Peale päikselist päeva räätsadel, ootas matkalisi Metsarestoran ning võimalus nautida lõkke ääres loodusest inspireeritud õhtusööki, puhata jalga ning jagada muljeid. Seiklusgala lõpetas inspiratsioonipuude ehk karikate jagamine, mida tuli “istutama” Eesti Vabariigi president, Kersti Kaljulaid.

Kogu päeva kaunistas päikseline sügisilm ning kandis endas meid kõiki ühendavat liikumisrõõmu!

Seiklusgala päeva jäädvustas fotograaf Sven Začek.

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Slider image

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 seiklusgala Soomaal

Allolevad tekstid on osaliselt väljavõtted materjalidest, mille saatsid kandidaate konkursile esitanud inimesed. Aitäh teile!

Liikuma Kutsuva Kooli Aasta Tegija 2019/2020 laureaadid

Liikuma Kutsuv Saavutus Koolis
Pärnu Vanalinna Põhikool
Tartu Kesklinna Kool
Tallinna Südalinna Kooli kogupäevakool

Liikuma Kutsuva Kooli Tegus Tiim
Tallinna Kuristiku Gümnaasium
Mäetaguse Põhikool

Liikuma Kutsuv Õpetaja
Muraste Kooli õpetaja Sigrid Tilk
Tartu Descartes’i Kooli õpetaja Kaja Kivisikk

Liikuma Kutsuv Koolijuht
Tallinna Kuristiku Gümnaasiumi koolijuht Raino Liblik

Liikuma Kutsuva Kooli Tegusad Mängujuhid
Antsla Gümnaasiumi mängujuhid Elisabeth Geier ja Kristel Taal
Puurmani Mõisakooli mängujuht Grettel Liset Möldri

Särav Liikuma Kutsuv Noortealgatus
Tallinna 32. Keskkooli spordiaktiiv „Spordivaim”

Liikuma Kutsuvale Koolile Toeks Olnud Lapsevanemad
Kristi Terep, Tartu Mart Reiniku Kooli vanematekogu eestvedaja
„Kõnnin Koolini“ projektijuhid Tallinna Merivälja kooli lapsevanemad Lembe Levo, Kristiina Püttsepp, Marge Aedna

Liikuma Kutsuvat Kooli Toetav Kohalik Omavalitsus
Tallinna linn koos haridusametiga
Tartu linnavalitsus
Pärnu linnavalitsus

Liikuma Kutsuva Kooli Suur Sõber
Eesti Arhitektide Liit
Sotsiaalministeerium

Parim Distantsõppega Kohaneja
Jüri Gümnaasium
Rakvere Gümnaasium
Paide Hammerbecki Põhikool

LIIKUMA KUTSUV SAAVUTUS KOOLIS

Pärnu Vanalinna Põhikool liitus Liikuma Kutsuvate Koolidega 2019. aastal ja on suutnud selle napi ajaga liikuma kutsuvatesse tegevustesse kaasata nii kogu koolipere kui ka lapsevanemad.

Pärnu Vanalinna Põhikoolis toimuvad regulaarsed tantsuvahetunnid ning igal koolipäeval saavad õpilased aktiivselt tegutseda õuevahetundides. Koolihoov on autovaba, et õpilastel oleks rohkem ruumi turvaliselt õues liikuda ja vahetundides mängida. Kooli alumisest korrusest on saanud nutivaba ala, II korruse koridori paigaldati vajaminev tehnika, et peagi alustada interaktiivsete liikumisvahetundidega. Soetatud on mänguasju ning liikumist soodustavaid vahendeid ja seadmeid, alustatud on jõusaali loomisega.

Oma tegemistes on inspiratsiooni saadud ka Liikuma Kutsuva Kooli teemakuudest. Nii viisid õpilased ja õpetajad igal novembrikuu hommikul enne tunde üheskoos oma helkureid jalutama. Sellest tekkis uus traditsioon – kord nädalas toimuvad kõnnihommikud, kus kindlatel hommikutel käivad õpilased ja õpetajad enne tundide algust koos lühikesel jalutuskäigul.

Esimeste klasside õpetajad alustasid koostöös klassi lastevanematega liikumisprojekti “Tulen osa kooliteest jalgsi”. Lapsevanemad viisid oma lapsed kindlaks kellaajaks kokkulepitud kohta, kus ootas neid juba õpetaja, kellega koos mindi kooli edasi jalgsi. Algklasside õpetajad leppisid vanematega kokku, et kõik õpilased lähevad vahetunnis õue.

Õpetajad on üheskoos osa võtnud rahvaüritustest, mis kutsuvad aktiivselt liikuma. Kollektiivi tunnustati ka 2020. aastal Pärnumaa Töökohaspordikuu kampaania parima osaleja tiitliga. Ühiseks liikumiseks leiti võimalus ka distantsõppe perioodil, mil koguti distantsõppe kilomeetreid: kokku enam kui 5900 kõnni-, jooksu-, rattakilomeetrit.


Tartu Kesklinna Kooli mitmekülgne liikuma kutsuv õueala sai teoks tänu vanematekogu eestvedamisele, koostöös õpilaste ja õpetajatega ning linna toele (Tartu kaasava eelarve konkursil võideti esimene koht). Koolil on ette näidata ka tegus vungirühm, kes on korraldanud läbi kolme aasta mänguvahetunde noorematele klassidele.

2019 aasta septembris avati koolis lahe ja mitmekülgne liikuma kutsuv õueala – rambiala, ronimisala, tasakaalurada, liulaskmisrada, korviala ning võrkpalli- ja mänguala.

Õuevahetunnid on muutunud laste jaoks põnevamaks ning neid atraktsioone kasutatakse suure rõõmuga. Liikuma kutsuv õueala on avatud ka linnarahvale ning 2020 novembris plaanitakse teha koostööd TÜ klassiõpetajate ja TU liikumislabori liikumisõpetuse eksperdi Maret Pihuga, kes hakkavad tegema kooli lastele õuealal aktiivseid vahetunde.


Tallinna Südalinna Kooli kogupäevakooli mudelis on liikumisvõimalused läbi mõeldud terve koolipäeva lõikes.

Tallinna Südalinna Koolil on neli põhiväärtust, millest lähtutakse kooli tegevusi planeerides. Üheks põhiväärtuseks on aktiivne ja terve eluhoiak. Kogupäevakooli mudeli kasutusele võtmine on aidanud kaasa koolikultuuri muutumisele, sest see aitab luua sidusa päevakava, kus on ühendatud formaalne ja mitteformaalne õppetöö. 2019/2020 õppeaastal oli kooli üldtööplaani teemaks “Õpime aktiivselt! Terves kehas terve vaim.”

Kooli arengukava sisaldab LKK põhimõtteid toetavaid suundi ning tegevusi. Koolihommikud algavad võimalusel treeningu või huvitegevusega. Erinevatel kooliastmetel on päevakavas paaristunnid ja õuevahetunnid, mis toimuvad iga ilmaga. Paaristund on suurendanud aktiivõppe meetodite kasutamist ainetundides, näiteks on koridorid ja õueala muutunud õpialadeks. Õuealal on võimalus kiikuda, ronida ronilates, kasutada tõukerattaid, tasakaalulinti, mängida õuemänge, ronida madalseiklusrajal jms. Lisaks on nädalaplaanis kõigile tantsuvahetund ja erinevad mänguvahetunnid mängujuhtide juhendamisel. Oma aktiivne vahetund on iganädalaselt ka õpetajatel ja seda korraldavad II-III kooliastme õpilased. Nii on õpetajad mänginud liikumimänge, tantsinud, võimelnud jne.

Õpetajad on omavahel kokku leppinud, et iga klass saaks osaleda teatud arvu tunde aastas õuesõppes. Kogupäevakooli õhtustes tegevustes on planeeritud iga päev kaks õuetundi. Õhtuti on kogupäevakooli lastel võimalus mängida kogu koolimaja ruumides.

Kooli arengukavas on võetud sihiks, et suurem osa üritusi toimuksid õpilasi nende korraldamise ja läbiviimisesse kaasates.

LIIKUMA KUTSUVA KOOLI TEGUS TIIM 

Kuristiku Gümnaasiumis on tegus ja toimekas tiim eesotsas kooli huvijuhi Triin Tibariga, kes on liikuma kutsuvate teemade eestvedaja olnud oma koolis alates 2017. aastast.  

Tallinna Kuristiku Gümnaasium on 2016. aastast saadik olnud Liikuma Kutsuv Kool ning andnud väga julge ja inspireeriva panuse kogu programmi ja toetanud ka teisi koole. Kuristiku Gümnaasium on ise palju muutunud nii sise- ja väliruumi arengute (väliseikluspark, erinevad rajatised, spordi- ja mänguvahendid) kui ajakasutuse mõttes (koolis on mitut erinevat sorti vahetunde, sh tantsu- ja mänguvahetunnid, esimestes klassides katsetatakse teistsugust päevakava). See on paljuski toimunud tänu tugevale tiimitööle, kuhu viimastel aastatel on panustanud kooli huvijuht Triin Tibar.

Triin korraldab kooli tiimiga koosolekuid, viib läbi KeNa analüüsi ja koostab tegevuskava. Triin esitas 2018. aastal haridusuuenduse konkursile avalduse, kuidas kool panustab õpirõõmu suurendamisele läbi liikumise. Avaldus andis koolile Haridusuuenduse tunnustuse ja aukirja ning viis kooli IDUEDU Haridusmessile eeskuju näitena ka teistele koolidele. Samuti on ta kirjutanud liikumise edendamise teemal Haridusameti aastaraamatusse artikleid.

Triin on oma kooli mängujuhtide mentor ning on nüüd ka ise mängujuhtide koolitaja. Ta mõtleb uusi lahendusi nii sise- kui ka välitegevusteks vahetundides, aga ka aktiivse koolitee ja ainetundide jaoks.


Mäetaguse Põhikooli tegus tiim viis lühikese ajaga sisse mitmed suured liikumist edendavad muudatused, kaasates kohaliku omavalitsuse, hoolekogu, lapsevanemad, õpilased, kolleegid ja teised Alutaguse valla koolid.

Mäetaguse Põhikooli Liikuma Kutsuva Kooli Tegusa Tiimi meeskond kaardistas olukorra põhikoolis, selgitas välja, millised võimalused ja vahendid on liikumistegevuste läbiviimiseks ning kaasa tegevuskava plaanidesse kohaliku omavalitsuse, hoolekogu, lapsevanemad, õpilased ja kolleegid nii Mäetaguse põhikoolist kui mujalt Alutaguse vallast.

Mäetaguse Põhikooli ainetundides viiakse läbi liikumispause. Et paremaid liikumisvõimalusi luua, viiakse tunde läbi mitte ainult klassis, vaid ka aulas, koridorides ja õues. Liikumispausi soovist annavad õpilased ise märku kokkulepitud märguandega.

Õppeaasta jooksul toimuvad toredad matkad, mis viivad koolipere erinevatele matkaradadele nii jalgsi kui ka ratastel. Vahetundides on mitmekesine valik tegevusi. Aktiivsete mängujuhtide eestvedamisel on läbi viidud toredaid liikumismänge perepäevadel ja kooliüritustel. Koos õpetajate ja õpilastega mängivad ka lapsevanemad võrkpalli, rahvastepalli ja hokit. Liikuma Kutsuva Kooli tutvustamiseks viidi lapsevanematele läbi töötube.

Et igal õpilasel oleks võimalus läbida koolitee turvaliselt, tehti ettepanek vähemalt osa maast tulla jalgsi. Eelmisest õppeaastast ei toogi buss õpilasi kooli juurde, vaid peatub eemal bussijaamas. Lapsevanemad said sellest mõttest innustust ega too lapsi autoga koolimaja ukse ette.

LIIKUMA KUTSUV ÕPETAJA 

Sigrid Tilk Muraste Koolist on tulihingeline Liikuma Kutsuva Kooli esindaja oma koolis, kes panustab liikumistegevustesse ja teeb pidevalt tööd, et liikumisvõimalusi 
koolis paremaks muuta. 

Muraste Kooli kehalise kasvatuse õpetaja Sigrid Tilk on juba mitu aastat organiseerinud põnevaid üritusi kooli Spordinädalale, kus iga päev toimub liikumisega seotud üritus. Kõige huvitavam nendest üritustest on kahtlemata Sigridi poolt väljamõeldud “Heategevuslik kilomeeter”, kus lapsed otsivad endale sponsori ning seejärel võistlevad iseendaga – läbides võimalikult palju jooksuringe või rattasõidu kilomeetreid ühe koolitunni jooksul. Iga kogutud ring või km annab teatud summa, mis läheb kooliõue soetatava spordiatraktsiooni toetuseks. Lapsed õpivad seeläbi head tegema ning isiklikke rekordeid purustama. Hiljem saavad õpilased hääletada erinevate projektide poolt, kus kõige rohkem hääli saanud projekt saab kooliõues teoks.

Õpetaja Sigrid on kokku kutsunud ka toreda tiimi, kus peale õpetajate teevad vabatahtlike tööd ka lapsevanemad. Nii panustatakse ühiselt laste kooliellu.

Peale kehalise kasvatuse tundide jõuab Sigrid lastele anda ka kergejõustikutreeninguid ning innustada neid oma isiklikke rekordeid purustama ja Muraste Kooli esindama nii kohalikel, maakondlikel kui ka vabariiklikel spordivõistlustel. Õpetaja peab tähtsaks lastele erinevate spordialade tutvustamist, seepärast on kõik klassid käinud näiteks Nõmme Lumepargis mäesuusatamist või lumelauatamist proovimas. Kevadel tutvustas ta lastele sup-surfimist. Õpetajate proovilepanekuks registreeris ta õpetajate tiimi 2020. aasta triatloniturniirile.

Sigrid testis ja tutvustas õpilastele ning vanematele sellel õppeaastal uut liikumisõpetuse ainekava.

Viimane tore tegu sellel õppeaastal oli eriolukorra tingimustes läbiviidud teistmoodi spordipäev. 1. juunil jäid lastel tunnid ära, sest spordipäeva raames olid kõik lapsed (ja lapsevanemad) kutsutud liikuma Scoov.net keskkonnas koostatud orienteerumisradadele. Radu oli Murastesse loodud 12 tk, erinevatele vanuseklassidele, õpetajatele ja ka peredele. Rajad jäid avatuks terve nädala – tänu sellele käis nii mõnigi õpilane 6 -12 erinevat rada läbi. Igaüks, kes läbis vähemalt 6 rada, sai väikese auhinna. Tore oli näha lapsi kahekaupa mööda küla liikumas, mobiil käes – otsides järgmist punkti, kus tuli vastata küsimusele. Küsimused olid koostatud Sigridi palvel eesti keeles matemaatika, loodusõpetuse jt aineõpetajate poolt. Lapsevanemad palusid, et kooli õpetajad koostaks sarnaseid orienteerumisradu ka mujal Eestis.

Sigrid on oma positiivse mõtlemise ning hea eeskujuga innistanud nii õpilasi, õpetajaid kui ka lapsevanemaid järjest rohkem liikuma! Koolipere on uhke, et Muraste koolis töötab selline aktiivne õpetaja!


Kaja Kivisikk Tartu Descartes’i Koolist on klassiõpetaja, kes väsimatu innovaatori, eestvedaja ja korraldajana rikastab kolleegide ja õpilaste elu, vedades lisaks liikumistegevustele eest veel palju teisi projekte. 

Suurepärane innustaja ja eestvedaja, kelle särav isiksus ja positiivne meelestatus inspireerib kolleege, kui ka õpilasi aktiivselt erinevates tegemistes kaasa lööma. Koolis on ta väga mitmete sündmuste, õppekäikude, projektide ja ainenädalate aktiivne korraldaja. Kaja on algatanud liikumisväljakutseid ja helkurkampaaniaid kooliperele, aktiivsete tegevustega jõulupäevi esimesele kooliastmele, on aktiivne ülekooliliste pereõhtute töötubade läbiviija, tervisekonverentsi „Lendan tervelt ellu“ peakorraldaja ning koolitöötajatele erinevate ühisündmuste („Viie silla helkurkõnd“, Viie teatri helkurkõnd“, teatrikülastused) organiseerija. 

Kaja ühendab oskuslikult liikumispause tundidesse. Kõiki aineid õpitakse mängu ja liikumise teel. Isegi etteütlust tehakse liikuvalt. Regulaarselt kasutab ta töötubade süsteemi, kus lapsed liiguvad klassis ringi ning lahendavad erinevates kohtades mitmesuguseid ülesandeid. Talle meeldib, kui ta saab lapsi suunata klassiruumist väljapoole õppima. Et veelgi rohkem liikuda ja vähem istuda, selleks ollakse võimalikult palju õues. Loodusõpetuse tunnis ollakse sageli väljas, sest õpetaja arvates on tähtis, et lapsed näeksid loodust lisaks piltidele ka läbi oma silmade.

Kaja on koostanud VUNK videoklippe ja propageerinud liikumispause ETV saates „Novaator“. Esinenud seminaridel koolitajana oma koolis kui ka Liikuma Kutsuvate Koolide seminaridel Käärikul ja Tartus. Kaja on ka VEPA mentor, kelle ülesannete hulka kuuluvad tunnivaatlused ja õpetaja individuaalne nõustamine. Aktiivselt propageerib Kaja VUNK tegevusi praktikantidele ja VEPA õpetajatele, eelkooli õpilastele ning nende vanematele. 

Ka vahetundides pole Kaja õpilastel igav. Õpetaja on teinud klassi lastele nii mugavaks, et nad saavad seal mängida erinevaid laua- ja liikumismänge ja katsetada palju muudki, ikka sellist, mis toetaks ja innustaks õppima. 

LIIKUMA KUTSUV KOOLIJUHT 

Raino Liblik, Kuristiku Gümnaasiumi direktor, on pikaajaline tegutseja, kes on suured ja süsteemsed muutused suures koolis kannatlikult ja rahulikult ette võtnud ja ära teinud ning on plaanipärase järjepidevusega eeskujuks teistele koolidele.

Raino Libliku vedamisel on peaaegu tuhande õpilasega kool edukalt läbi teinud hulga julgeid uuendusi. Kooli päevakavas on toimunud suured süsteemsed muudatused – iga päev toimub üks pikem vahetund, kus õpilased käivad õues ning noorematel lastel algab kool hiljem. Koolis toimub mitut erinevat sorti vahetunde, sh tantsu- ja mänguvahetunnid.

Koolikeskkond on palju muutunud nii maja sees kui ümbruses. Juurde on ehitatud väliseikluspark ja liikluslinnak – ikka selleks, et toetada aktiivse liikumise võimalusi nii tundides kui vahetundides. Kooli õpilasesindus koos mängujuhtidega, I kooliastme õppejuht ja kooli liiikumise õpetajad on panustanud igapäevaselt liikumise muutmisele normiks. Loomulikult on eeskujuks ka füüsiliselt aktiivne õpetajate tiim. Eriti teeb röömu, et seda kõike saab viia läbi ka koolis, kus õpib ligemale tuhat õpilast ja seda ümbritsevad suured paneelmajad!

Tallinna Kuristiku Gümnaasium on andnud väga julge ja inspireeriva panuse kogu Liikuma Kutsuva Kooli võrgustikku, inspireerides ja toetades teisi koole.

LIIKUMA KUTSUVA KOOLI TEGUSAD MÄNGUJUHID 

Grettel Liset Möldri, Puurmani Mõisakooli mängujuht, on oma innukuse ja säraga eeskujuks kõigile mängujuhtidele ja õpetajatele.  

Grettel on Puurmani Mõisakooli noor ja väga kohusetruu mängujuht. Just tema on see, kes on suureks eeskujuks teistele mängujuhtidele ja õpilastele oma innukusega. Kui keegi meeskonnast ei saa oma ülesandeid täita, pakub Grettel alati ennast ja viib vajalikud tegevused läbi.

Vahel kui huvijuhil on kiire ja ta on unustanud mängujuhtidega rääkida, siis on Grettel kogu juhtimise enda peale võtnud. Omal algatusel on ta koostanud punktide süsteemi, kuidas kooliõpilaste kohaolekut mänguvahetundides märkida. Grettel on suureks abiks oma kooli mängujuhtidele ning mentorile.


Mängujuhid Elisabeth Geier ja Kristel Taal Antsla Gümnaasiumist tegid omal algatusel koolituse, et mängujuhte jaguks igasse klassi. Kokku koolitasid nad 51 õpilast, kes seisavad hea selle eest, et liikumiskultuur koolis edeneks.

Elisabeth Geier ja Kristel Taal, mängujuhid Antsla Gümnaasiumist on ettevõtlikud õpilased, kes oma koolis mitte ainult mänguvahetunde läbi viivad – omal algatusel korraldasid nad õpilastele koolituse, mille tulemusel on kooli igas klassis 2–4 uut mängujuhti ehk ühtekokku 51 õpilasest mängujuhti.

Kooli mängujuhtide eestvedamisel muutusid vahetundide tegevused aktiivsemaks, klassiõhtutele tekkis rohkem mängusid, koostati lemmikmängude kogumik ja mängujuhtidest kujunes oma sõpruskond.

SÄRAV LIIKUMA KUTSUV NOORTEALGATUS 

Tallinna 32. Keskkooli spordiaktiiv „Spordivaim“ on tegusa kehalise kasvatuse õpetaja Meelis Raiendi eestvedamisel loodud aktiivsetest õpilastest koosnev rühmitus, kes korraldab kogu kooliperele sportlikke tegevusi. Noored on eeskujuks ja julgustavad üritustega proovima uusi liikumisviise ning leidma endale see kõige sobivam.

Tallinna 32. Keskkooli Spordivaimu aktiivsete noorte eesmärk on olla koolile eeskujuks oma eluviisiga ja julgustada proovima uusi liikumisviise, et igaüks leiaks endale sobiva liikumisharrastuse. Spordiaktiivi korraldamisel toimub eriilmelisi aktiivseid vahetunde, spordinädalaid, turniire ja spordisündmuseid nii õpilastele, õpetajatele kui ka peredele.

Spordiaktiiv on algatanud noortele vaba aja sisukaks ja sportlikuks veetmiseks erinevaid projekte nagu jalgpallinädalad; lauatennisepäevad, kus kooli võimlas oli püsti 14 lauatenniselauda ja 8 laual peeti suur mitmesaja mänguga turniir;
spordinädalad, kus näiteks sügisel oli külla kutsutud tuntud spordiklubid ja treenerid, kes viisid läbi kehalise kasvatuse tunde ning korraldasid töötube vahetundides; suur pallimängude öö nii gümnaasiumi kui põhikooli noortele (kokku osales 150 noort); jalgrattamatk Tour d’aktiiv jpm.

Sel kevadel innustasid spordiaktiivi noored õpilasi ka distantsõppe ajal liikuma – õpilastele olid kodusteks aktiivseteks vahetundideks erinevad väljakutsed. Valmisid aktiivsete vahetundide videod. Lisaks toimus virtuaalselt ka jalgrattamatk Tour d’aktiiv.

LIIKUMA KUTSUVALE KOOLILE TOEKS OLNUD LAPSEVANEMAD 

Tartu Mart Reiniku Kooli Liikuma Kutsuv Õueala sai teoks tänu Kristi Terepile, Tartu Mart Reiniku Kooli vanematekogu eestvedajale.

Tänu Kristi algatusele, eestvedamisele, oskusele kaasata, toetada ja olla olemas rasketel momentidel sai teoks Tartu Mart Reiniku Kooli Liikuma Kutsuv õueala. Ükski hea idee ei saa teoks, kui selle ees ei ole head juhti, kaasajat, kellega kaasa minna ja tegutseda. Kristi on just käed-külge juht, kellega koos suured asjad hakkavad liikuma.

Tartu Mart Reiniku Kooli Liikuma Kutsuv õueala sai kohe peale avamist väga populaarseks. Seal liigub igal kellaajal noori ja vanu. Õueala kasutavad päevasel ajal vahetundides lõõgastumiseks ja mängimiseks kooli õpilased. Sageli toimuvad seal kehalise kasvatuse tunnid, õhtuti ning nädalavahetustel veedavad aga aega Tartu linna noored ja pered. Õueala on ilus ja funktsionaalne. Õuealal on korraldatud ka erinevaid üritusi, näiteks Valguspidu, Lastekaitsepäev ja ka kooli spordipäeva tegevused toimusid õuealal.

Suured asjad võtavad palju raha siis tihti jääb ikka millestki puudu ja raha napib. Seetõttu on suur rõõm eriti lisa-atraktsiooni eest, mis vanematekogu kinkis. Õuealal asuva kahe suure puu vahele paigaldati tasakaalulint ehk slackline.  See on hea järjepidevuse, kannatlikkuse ja tasakaalu arendamiseks ja kooli hoovis kasutavad seda nii lapsed kui täiskasvanud.

Lisaks on Kristi Terep vedanud heategevuslikku jõululaata, kus osa müügitulust on järjestikusel kahel aastal läinud mängu- ja liikumisvahetundide vahendite soetamiseks.


„Kõnnin Koolini“ projektijuhid Lembe Levo, Kristiina Püttsepp, Marge Aedna – Tallinna Merivälja kooli lapsevanemad, kelle aktsioon ärgitas lapsevanemaid autoga lapsi kooli tuues kaugemale parkima, et lapsed saaksid jala kooli liikuda.

Neli aastat tagasi alustasid aktiivsed lapsevanemad vanematekogu loomisega, et igast klassist oleks üks esindaja, kes räägiks kaasa kooli rõõmudes ja muredes, märkaks, algataks ja viiks ideed ellu. Vanematekogu on töörühmade põhine ja üheks prioriteetseks töörühmaks sai Liikuma Kutsuva Kooli raames liiklusturvalisuse töörühm.

Kohtuti kooli juhtkonna ja liiklusturvalisuse töörühmaga, et selgitada välja ühised eesmärgid ja seisukohad. Kaardistati olukorrad ja vaagiti ideid, milliseid teostada.

Esimene aktsioon oli sügisel – jagati helkureid ja pandi plakat kooli väravale. Otsustati teha liiklusturvalisuse töörühmaga uue töörühma värbamise laine ja nädalane aktsioon, millele lisanduvad jätkutegevused. Aktsiooni kommunikeeriti eKoolis, kooli veebilehel ja FB-s. Koostöös tehti ja jagati flaiereid, kirjutati argumendid, kui neid oleks vaja vestluses vanematega. Igal õhtul saadeti töörühmale toimunust ülevaade ja mõeldi, mida järgmisel päeval paremini teha.

Liiklusturvalisuse nädalal veebruaris korraldati algatus “Kõnnin koolini”. Töörühm valis välja lapsevanemate autode peatumiskohad kooli ligiduses ning jagas seal koostöös politsei ja KOViga igal hommikul lastele ja lastevanematele flaiereid. Toimusid liiklusturvalisuse teemalised loengud 2.-4. klassidel ja korraldati liiklusteemalisi mänge. Hiljem küsiti algatusele ka hinnalist tagasisidet.

LIIKUMA KUTSUVAT KOOLI TOETAV KOHALIK OMAVALITSUS 

Tallinna linn on eesotas haridusametiga juba aastaid väärtustanud, tunnustanud ja toetanud koole, kes viivad ellu Liikuma Kutsuva Kooli tegevuse põhimõtteid. 

Tallinna haridusamet otsib pidevalt võimalusi, kuidas koolide õuealasid ja siseruume liikumisaktiivsuse tõstmiseks kaasajastada.

Tallinnast kuulub Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustikku: Audentese Erakool, Lasnamäe Gümnaasium, Merivälja Kool, 32. Keskkool, Arte Gümnaasium, Kunstigümnaasium, Tallinna Kuristiku Gümnaasium, Järveotsa Gümnaasium, Läänemere Gümnaasium, Pae Gümnaasium, Südalinna Kool, Rahumäe Gümnaasium ja Pääsküla Gümnaasium.


Tartu Linnavalitsus on üles näidanud selget huvi ja toetust linna koolide liikuma kutsuvale teekonnale, mille tulemusena on enamik Tartu koolidest ühinenud LKK võrgustikuga. 

Tartu linna arengukava üheks peamiseks eesmärgiks on parandada linlaste elukvaliteeti. Selle eesmärgi saavutamiseks panustab Tartu linn ühe tegevusena järjepidevalt „liikuma kutsuva“ linnaruumi arendamisse. Ehitatakse uusi mängu- ja spordiväljakud ning välijõusaale. Arendatakse jõuliselt kergliiklusteede võrgustikku, sh tõstetakse koolide ümbruse liiklusturvalisust ja pööratakse suurt tähelepanu turvalise koolitee tagamiseks.

Tartu linn kaasajastab koolide füüsilist õpikeskkonda ja toetab erinevate koostööprojektide kaudu õpilaste liikumisaktiivsust. Koolimajade renoveerimise käigus ning kaasava eelarve raames on oluliselt parandatud tingimusi aktiivseks liikumiseks koolimajades ja koolihoovides. Mart Reiniku Kooli, Descartesi’i Kooli ja Hansa Kooli, Kesklinna Kooli, Raatuse Kooli, Variku Kooli ja Annelinna Gümnaasiumi väljakud pakuvad sportimisvõimalusi nii korvpalliplatsil kui ka lauatennise välilaudadel. Hoovide uued pinnavormid ja välimööbel loovad õuest paljude võimalustega keskkonna, kus igaüks võib oma mängu ise välja mõelda: saab tasakaalu hoida, hüpata, rippuda, kõõluda, kombineerida teekondi, korraldada võistlusi.

Liikumist soosivad aga ka kõikide teiste koolide õpikeskkonnad. Koolid on linna toel püstitanud koolimajadesse ronimisseinu, paigutanud lauatennislaudu, maha märkinud liikumisradasid jms.

Tartust osaleb Liikuma Kutsuvate Koolide võrgustikus: Ilmatsalu Põhikool, Miina Härma Gümnaasium, Aleksander Puškini Kool, Descates’i Kool, Forseliuse Kool, Karlova Kool, Kesklinna Kool, Kivilinna Kool, Mart Reiniku Kool, Raatuse Kool, Tamme Kool, Variku Kool, Veeriku Kool.


Pärnu Linnavalitsus toetab piirkonna koolide kujunemist Liikuma Kutsuvaks Koolideks. Iga liituv kool on saanud linnalt märkimisväärse rahalise toetuse. Pärnu on näidanud üles suurt huvi kogu programmi ja selle tegevuste vastu ja pakkunud koolidele igakülgset toetust ja abi.

Pärnu linnavalitsus toetas Liikuma Kutsuva Koolide võrgustikku kuuluvate Pärnu Mai, Kuninga, Ülejõe ja Vanalinna põhikooli ning Tõstamaa Keskkooli ja Paikuse Kooli, eraldades iga kooli eelarvesse märkimisväärse summa, mis oli mõeldud õueala turvalisemaks muutmiseks, liikumisalade ja väljakute/atraktsioonide väljaehitamiseks ning siseruumides liikumisvõimaluste loomiseks. See võimaldas igal koolil soetada vastavalt kooli vajadustest tingitud mängu- ja spordivahendeid, et muuta laste koolipäev füüsiliselt aktiivsemaks ja seeläbi parandada õpitulemusi.

Mai kool rajas kooliõuele kiigest ning erinevatest ronimis-, turnimis-, tasakaalu- ja treenimisatraktsioonidest koosnev spordikompleksi, mis on mõeldud nii kooliperele kui kõigile teistele vabalt kasutamiseks. Kuninga kool soetas liikuma kutsuva kooli programmi raames erinevaid spordivahendeid nagu jalgpalliväravad, välitenniselauad, saalihoki-, sulgpalli- ja kettagolfivarustust, ronimisredelid- ja tunneli, hulga isesuguseid palle jms. Kokkupandavad kettagolfikorvid on nüüd ka Vanalinna koolis, lisaks veel koordinatsiooni, liikumist, kiirust ja osavust arendavad mängud, interaktiivne mängupõrand jms. Võimlas on õpilaste ja õpetajate käsutuses sõudeergomeeter, jooksulint ja spinninguratas. Ülejõe kool ostis uued disc-golfiseadmed ja mitmesugust spordiatribuutikat. Ülejõe kooli staadionil sai äsja valmis Pärnu linna ainus muudetavate raskustega välijõusaal. Tõsisemat lihastreeningut võimaldavad seitset välijõusaali seadet võivad tarvitada kõik huvilised. Paikuse kool rajas kooli sisehoovi liikumisraja ja plaanib ka koolimajja sisse paigaldada liikumisraja. Tõstmaa keskkool sai liikuma kutsuva kooli programmi raames mitmeid füüsilist aktiivsust soodustavaid abivahendeid nagu lauatenniselauad, multifunktsionaalse kuue erineva mänguga mängulaua, projektori, mis on abiks tantsu- ja mänguvahetundide korraldamisel, ronimisseina kui hulga muud tarvilikku.

Selline omavalitsuse huvi ja toetus Liikuma Kutsuva Koolide võrgustiku vastu on loonud ühise meeskonna kogu linna tasandil ja kõik koos tehakse tööd ühise eesmärgi nimel, milleks on koolide õpilased ja nende heaolu ning edukus. Selles meeskonnas toetatakse ja usaldatakse üksteist, inimesed tunnevad ennast hästi ning teevad meelsasti koostööd. Pärnu linnavalitsuse tegevuspõhimõtted ja standardid on kooskõlas Liikuma Kutsuva Koolide võrgustikuga liitunud Pärnu linna koolidega ning koole usaldatakse soetama vajalikku inventari oma äranägemise järgi.

LIIKUMA KUTSUVA KOOLI SUUR SÕBER 

Eesti Arhitektide Liit, kes on sihipäraselt avanud liikuma kutsuva kooliruumi ja koolide õuealade teemasid, olnud koolidele nõuandjaks ja loonud praktilisi abimaterjale. 


Sotsiaalministeerium, kes on olnud Liikuma Kutsuva Koolide võrgustikule järjepidevaks toeks ja programmile usaldusväärseks koostööpartneriks. 

PARIM DISTANTSÕPPEGA KOHANEJA 

Jüri Gümnaasium kohanes kiiresti eriolukorrast tingitud distantsõppega ja leidis nutikaid lahendusi nii õpilaste kui õpetajate liikumisaktiivsuse hoidmiseks. 

Kooli mängujuhid kutsusid sotsiaalmeedia vahendusel 1.-4. klassi õpilasi ja õpetajaid osalema uudsel maastikukunsti väljakutsel. Osalemiseks oli kaks võimalust ning mõlema tarbeks oli vaja vaid mobiiltelefoni. Esimesel juhul pidi Endomondo rakenduse abil liikuma nii, et liikumise trajektoor salvestuks tähena. Teisel juhul pidid tiimiliikmed moodustama oma kehaga tähekujusid ja selle üles pildistama ning mängukorraldajatele saatma.

Kõikidele osalejatele oli sügiseks ettenähtud ka preemia. Ennekõike aitasid mängud distantsõppel ja eraldi viibides siiski midagi ühiselt teha ning sellega kokkukuuluvuse tunnet hoida.

Õpetajad koondusid aga Facebooki gruppi, et koguda samme, jagada liikumisülesandeid, -tegevusi ning tulemusi, postitada fotosid ja üksteist motiveerida. Facebooki grupis „Plaan A ehk Alati Aktiivsed Õpetajad“ oli iga nädal pühendatud mingile konkreetsele teemale – uus teema avalikustati esmaspäeviti ning osalejad avaldasid oma tulemused pühapäeva õhtul käesoleva nädalateema postituse alla.

Teemad olid näiteks kardio, tants, meditatsioon, poks, zen-treeningud jne. Teemaliste videotreeningute järgi arendati nii füüsist kui ka vaimu. Grupi tegevustest võttis regulaarselt osa üle 20 õpetaja ning need, kellel oli võimalus ka oma samme iganädalaselt jälgida ja kirja panna, oli kokku 17. Ühiselt koguti mainitud perioodi vältel üle 8,7 miljoni sammu.

Grupp lähendas ja pani osalisi ühise eesmärgi nimel töötama. Oma tulemuste iganädalane jagamine kõigi teiste grupiliikmetega motiveeris igal järgneval nädalal aina paremaid tulemusi taga ajama ja tekitas paljudes võistlushimu. Omaalgatuslikult hakkasid õpetajad oma treeningutest ka pilte ning videosid jagama. Erilist rõõmu pakkus see, et grupp läks orgaaniliselt ja nii hästi tööle ning seetõttu on plaan seda kasutada ka uuel õppeaastal, aga siis juba uuteks tegevusteks ja väljakutseteks.   


Paide Hammerbecki Põhikool hakkas distantsõppele jäädes aktiivselt edastama igapäevaseid liikumisülesandeid lastele ning utsitas liikumistegevustest osa võtma terveid perekondi. 

Liikumisvahetunnid muutusid lastevanematele eriti tuttavaks, kui riigis tekkis eriolukord ja lapsed jäid koduõppele. Läbi Stuudiumi keskkonna edastati igapäevaseid liikumisülesandeid ning õpetajad tuletasid ikka ja jälle meelde, et kogu pere võiks võtta aega üheskoos liikumiseks, sealhulgas ka õpetajad.

Ülesanded olid mitmekülgsed, motiveerivad, loovad ja huvitavad. Kes soovis, võis postitada oma sooritustest pilte ja videosid sotsiaalmeediasse. Oli näha, et peredele need liikumisvahetunnid meeldisid ning palju ülesandeid tehti üheskoos õdede, vendade, ema ja/või isaga.

Lisaks ülalmainitule, võttis kooli kehalise kasvatuse õpetaja Lea Valang enda kanda distantsõppe esimesest päevast oma kolleegide liikumisvõimaluste eest hoolitsemise ning postitas e-päevikusse soovituslikke võimlemiskavasid.  Päevikusse loodud lingi alt “Trenn õpetajatele” sai valida meelepäraseid 20-30 minutilisi videosid kodus kaasa tegemiseks. Õpetaja Valang oli alati lisanud ka mõne innustava lause või soovituse, miks peaks just seda või teist kava valima.


Rakvere Gümnaasiumi algklassimajas võeti distantsõppe ajal kasutusele uudne süsteem. Lisaks tavapärastele liikumispausidele olid tunniplaanis kindlad liikumisele pühendatud koolipäevad. Nii suudeti kodus veedetud kuudel jätkata aktiivselt liikuma ärgitavate tegevustega. 

Rakvere Gümnaasium on olnud LKK liikmestaatusega alates 2019. aasta veebruarist. Enne liikmeskooliks saamist panustati õpilaste liikumisele ning tegeleti liikumise lõimimisega õppetöösse ja teistesse kooli tegevustesse.

Kevadine eriolukord tõi selle, kus pea kolm kuud tuli hakata korraldama õppetööd ning tegevusi uues võtmes. Tuli leida see miski, mis aitaks distantsõppeperioodil õppetööst rõõmu tunda ja n-ö “ellu jääda” nii lapsel, lapsevanemal kui ka õpetajal.

Muudatus toimus eelkõige õppetöö korralduses, kus toimis uudne süsteem – esmaspäev, kolmapäev ja reede olid põhiainete päevad ning teisipäev ja neljapäev lõimitud aineõpetuse ning liikumisega seotud õppepäevad. Lisaks toimusid ainepõhised projektülesanded lõimitud liikumisega ning huvitegevuse liikumisülesanded nii õpilastele, lapsevanematele kui õpetajatele. Kooli blogis olid kõigile kättesaadavad erinevad liikumispausid, mis toimusid n-ö “tundide” vahel. Liikumispauside lehte uuendati igal nädalal.

Koolis toimusid videosilla teel ainepõhised projektülesanded koos lõimitud liikumisega. Paljud tunnid ja tegevused oli koostatud projektidena ning andsid võimaluse tegevusi rohkem liikumisega siduda. Kehalise kasvatuse liikumisülesanded olid erinevad ja mitmekesised – õpetajatel olid koostatud enda loodud videoülesanded ja juhised. Muusika ja inglise keel olid kogu distantsõppe perioodi lõimitud, töö- ja tehnoloogiaõpetuse tunnid toimusid sageli õues liikudes ja tegutsedes, huvitegevuses oli palju liikumise ja tantsuga seotud ülesandeid.

Paljud klassi- ja aineõpetajad on saanud huvitavaid ideid ja oskusi erinevatelt LKK koolitus- ja ideepäevadelt, mida ka distantsõppe perioodil kasutati. Eriline õppekorraldus, kus põhiainete (klassiõpetajate tunnid) ja aineõpetajate tunnid olid viidud uudsesse süsteemi, oli kõigile asjaosalistele vaheldusrikas ning andis pingelises õppeprotsessis hingamisruumi nii õpilastele, õpetajatele kui ka vanematele.